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Comparative political communication research - Detailseite

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Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar/Proseminar Veranstaltungsnummer 53144
Semester SoSe 2015 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 14:00 bis 16:00 wöch 002 (Seminarraum)
Stockwerk: EG


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Institutsgebäude - Universitätsstraße 3b (UNI 3)

Außenbereich nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     40
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich

Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Sozialwissenschaften Monobachelor ( POVersion: 2002 )   -  
Bachelor of Arts  Sozialwissenschaften Zweitfach ( POVersion: 2005 )   -  
Bachelor of Arts  Sozialwissenschaften Beifach ( POVersion: 2006 )   -  
Bachelor of Arts  Sozialwissenschaften Monobachelor ( POVersion: 2006 )   -  
Bachelor of Arts  Sozialwissenschaften Zweitfach ( POVersion: 2006 )   -  
Bachelor of Arts  Sozialwissenschaften Beifach ( POVersion: 2011 )   -  
Bachelor of Arts  Sozialwissenschaften Monobachelor ( POVersion: 2011 )   3/5  -  
Bachelor of Arts  Sozialwissenschaften Zweitfach ( POVersion: 2011 )   3/5  -  
Bachelor of Arts  Sozialwissenschaften Monobachelor ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Bachelor of Arts  Sozialwissenschaften Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Bachelor of Science  Sozialwissenschaften Beifach ( POVersion: 2006 )   -  
Bachelor of Science  Sozialwissenschaften Zweitfach ( POVersion: 2006 )   -  
Bachelor of Science  Sozialwissenschaften Beifach ( POVersion: 2011 )   -  
Bachelor of Science  Sozialwissenschaften Zweitfach ( POVersion: 2011 )   3/5  -  
Bachelor of Science  Sozialwissenschaften Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Programmstud.-o.Ab.Prom.  Sozialwissenschaften Programm ( POVersion: 1999 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Sozialwissenschaften, Vergleichende Analyse politischer Systeme
Inhalt
Kommentar

Political communication has common development patterns in every state, still it presents many different aspects in the USA and in Europe on the one hand, and among European countries on the other. Phenomena of personalization, leaderization, dramatization and spectacularization are differently interpreted in different European countries,  giving birth to variable models of communication approaches and campaign strategies. The role of the new professionals of communication, from campaign managers to media advisers, also depends on systemic variables centered on the features of the political and the party system.

The seminar has three main aims: to provide an in depth overview of the developments of political communication in the USA and in Europe, to analyze the impact of systemic variables (the party system, the electoral law, the media system features) on different countries’ political communication, to evidence the developments in political discourse and political argumentation.

Attention will be given not only to institutional actors, but also to the communication strategies of social movements and organized citizens, with a particular focus on the role of new technologies and social media in the development of political communication.

The methodology will be based on the analysis of the existing scientific literature; study of important case studies in the field of political communication and electoral communication (USA; Great Britain, France, Italy, Germany); examination of the main political marketing strategies of parties and politicians (branding and rebranding, targeting, personalization of the political communication), as well as the grassroots strategies of social movements and organized citizens; political discourse analysis.

Literatur

Castells Manuel, Communication power,  Oxford : Oxford University Press, 2013.

Maarek, Philippe J., Campaign communication and political marketing , Chichester ; Malden, MA : Wiley-Blackwell, 2011.

Negrine, Ralph M., The transformation of political communication : continuities and changes in media and politics, Basingstoke [England] ; New York : Palgrave Macmillan, 2008.

Esser, Frank and Pfetsch Barbara (Eds.),  Comparing political communication : theories, cases, and challenges, Cambridge, UK ; New York : Cambridge University Press, 2004.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2015. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
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