AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Intermedial Narratology: narration in text, painting, graphic novel, film and hypertext - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250078
Semester SoSe 2014 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link http://moodle.hu-berlin.de/course/view.php?id=57925
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Di. 16:00 bis 18:00 wöch 1.601 (Seminarraum)
Stockwerk: 6. OG


alttext alttext
Doro24 Universitätsgebäude am Hegelplatz - Dorotheenstraße 24 (DOR 24)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Klepper findet statt 30 BA Amerikanistik   30
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Klepper, Martin , Prof. Dr. phil.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Amerikanistik Kernfach ( POVersion: 2007 )   -  
Bachelor of Arts  Amerikanistik Zweitfach ( POVersion: 2007 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

This class studies how narrative works—not only in textual fictions, but also in painting, the graphic novel, film and hypertext. In a sense, then, the class takes off where the introduction to literary studies ended. We will read Mike Bal’s Introduction to the Theory of Narrative and apply its framework to Karen Tei Yamashita’s novel Tropic of Orange. We will then have a look at an important painting: Aaron Douglas’s Aspiration. We will study Alison Bechdel’s graphic novel Fun Home and look at the narrative aspects of Ridley Scott’s movie Blade Runner. Finally, we will explore Mark Bowden’s Hypertext Black Hawk Down (Philadelphia Inquirer). The objective of the class is to discuss the meaning and functioning of narrative and to compare elements of narrative across media. There will be a moodle site for this class: keyword “Aspiration”.

Reading:

Mike Bal, Narratology: Introduction to the Theory of Narrative, Toronto: University of Toronto P., 2009

Karen Tei Yamashita, Tropic of Orange. Minneapolis: Coffee House Press, 1997.

Alison Bechdel, Fun Home. New York: Mariner Books, 2006.

Viewing:

Aaron Douglas, Aspiration. 1936 (Painting). Retrieved from: http://deyoung.famsf.org/files/collectionicons/index2.html

Ridley Scott (dir.), Blade Runner, 1982. Director’s Cut, 116 min.

Viewing and Reading:

Mark Bowden, Black Hawk Down, 1997. http://inquirer.philly.com/packages/somalia/

Requirements:

Course Requirements are participation and relatively classical presentations. As Module Exam you have to pass an oral exam on your individual literature list (unless you did this in module 4, then you have to write a term paper in this module).

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2014. Aktuelles Semester: WiSe 2024/25.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin