AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

British Dystopia After Orwell - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250025
Semester SoSe 2014 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Do. 12:00 bis 14:00 wöch 1.601 (Seminarraum)
Stockwerk: 6. OG


alttext alttext
Universitätsgebäude am Hegelplatz - Dorotheenstraße 24 (DOR 24)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Tordasi findet statt     30
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Tordasi, Kathrin
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( POVersion: 2008 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Zweitfach ( POVersion: 2008 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

Die Teilnehmerzahl ist auf 25 beschränkt.  Bitte melden Sie sich vor Semesterbeginn unter AGNES an.

With writers like Mary Shelley, H.G. Wells and George Orwell Great Britain looks back on a long tradition of dystopian literature. Scholars opine that some of the most controversial and celebrated dystopias have been written in the early twentieth century in response to various wars and totalitarian regimes. Yet in the twenty-first century dystopian fiction flourishes again with writers as diverse as Margaret Atwood, Haruki Murakami, David Mitchell and Suzanne Collins (who landmarks a rising popularity of dystopian fiction among young adult readers). With an eye on Great Britain, we find that the isles are both a popular setting for futuristic nightmares and home to a large number of speculative writers such as Kazuo Ishiguro, P.D. James, China Miéville, Alan Moore and (on occasion) Jeanette Winterson. Why is this type of fiction so enduring, what are the features that have migrated from Orwell to the next century and which of its themes might have changed over time? Which historical moments or cultural discourses do dystopias respond to these days? Comparing Orwell’s Nineteen Eighty-Four with dystopian literature from the twentieth and twenty-first century, this seminar will explore key elements of dystopia then and now. The module examines themes such as the control of language, religion, history, artificial intelligence and gender and considers the ways in which the contemporary can be explored in an imagined future.

In preparation of the seminar please acquire and read:

George Orwell, Nineteen Eighty-Four

Anthony Burgess, A Clockwork Orange

Kazuo Ishiguro, Never Let Me Go

Jeanette Winterson, The Stone Gods.

A reader with additional material will be available at the beginning of the semester.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2014. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin