AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Constructions of Masculinity in Gothic Fiction - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250129
Semester WiSe 2013/14 SWS 2
Rhythmus jedes Semester Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mo. 12:00 bis 14:00 wöch 343 (Seminarraum)
Stockwerk: 2. OG


Institutsgebäude - Invalidenstraße 110 (I 110)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Leitsystem im Außenbereich Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     30
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Lieske, Stephan , Dr. phil.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  English Literatures Hauptfach ( POVersion: 2007 )   -  
Master of Arts  Europäische Literaturen Hauptfach ( POVersion: 2008 )   -  
Master of Arts  Geschl.stud./Gender Stud. Hauptfach ( POVersion: 2006 )     -  
Master of Arts  Geschl.stud./Gender Stud. Hauptfach ( POVersion: 2012 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

The course investigates the genesis of Gothic fiction in the context of the social and cultural transformations of gender roles in the late 18th and early 19th centuries - focussing in particular on the construction of masculinity.  By exploring the spooky dungeons of medieval monasteries and abandoned abbeys, we will analyze, among other things, typical Gothic emotions, such as fear, terror, and horror.  Following the central question to what extent these emotions had a different appeal to male and female writers and readers we will work out ideational and narrative differences between the so-called male and female Gothic from the perspectives of the social history of the novel, psychology and cultural history.  Our discussions will include, e.g., how the emotional mobilization of terror and horror serve as a therapy of ennui, as alibis for the mis en discours of culturally marginalized topics, such as violence or sexuality.

As some of the novels are not exactly short participants are expected to have read and enjoyed the Gothic tickle of the following novels before the beginning of the semester - there is more to come:

Horace Walpole, The Castle of Otranto (Oxford: Oxford U.P., 1998).

Ann Radcliffe, The Romance of the Forest (Oxford: Oxford U.P., 2009).

Matthew Lewis, The Monk (Oxford: Oxford U.P., 1995).

Interested students should contact me by mail - stephan.lieske@rz.hu-berlin.de before the beginning of the winter term.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2013/14. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin