AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Theoriegeleitetes Forschen und Handeln I: Stories of learning: Understanding Life Writing and Language Learning Histories for (better?) language teaching - Detailseite

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250105
Semester WiSe 2013/14 SWS 2
Rhythmus jedes Semester Moodle-Link http://moodle.hu-berlin.de/course/view.php?id=55272
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist Es findet keine Online-Belegung über AGNES statt!
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Do. 10:00 bis 12:00 wöch 3001 (PC-Pool)
Stockwerk: 2. OG


alttext alttext
Universitäts-Hauptgebäude - Unter den Linden 6 (UL 6)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt Im MEd 60 SP nur für zukünftige Sek I Lehrkräfte mit Englisch als Hauptfach relevant.



Im MEd 120 SP keine Einschränkung.
 
Gruppe 1:
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Breidbach, Stephan , Prof. Dr. phil.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Education (2)  Englisch 1. Fach ( POVersion: 2007 )   -  
Master of Education (2)  Englisch 2. Fach ( POVersion: 2007 )   -  
Master of Education (2)  Englisch 1. Fach ( POVersion: 2010 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

Im MEd 60 SP nur für zukünftige Sek I Lehrkräfte mit Englisch als Hauptfach relevant.

Im MEd 120 SP keine Einschränkung.

_________________________________________________________________________

This course is part of a one-term Master of Education teaching project linking "Fachdidaktik" and "Fachwissenschaft" (English Literature). We aim to investigate a range of modes and processes of life writing from different perspecives:

- life writing for (and in) professional teacher education,

- life writing as a literary and cultural phenomenon and, finally,

- life writing in terms of writing processes.

The teaching project comprises two courses and as we will seek to make cross-references between them, they are ideally to be studied alongside each other. Nevertheless, each course may be studied individually.

 

In this particular course, we aim to understand the biographical dimension in teaching and learning language. Teachers are said to teach the way they were taught, which is why a critical reflection of one's own language learning experiences through the lens of narrative inquiry presumably helps teachers to become reflective practitioners with respect to their inherited beliefs about teaching and learning. In the same vein, also learners bring to the classroom their own experiences of language learning, originating form previous classroom experience or out-of-classroom language learning. We will explore teacher and learner narratives presented in various forms ('traditional' writing, multimodal digital). Conceptual issues such as the construction of identity/self/selves and methodological queries in narrative qualitative research such as the implications of narrative knowledging or analysing multimodal writing will also be touched upon. Starting from here, we will eventually develop perspectives for language pedagogies which are sensitive to the biographical dimension of teachers and learners alike.

 

Participants should be prepared to engage in regular coursework. This will comprise preparatory reading, Language Learning History writing and further small-scale written assignments, short presentations and possibly creative writing sessions.

 

This course may also be linked with a long-term creative writing project with Grade-9 language learners from Berlin and Hong Kong to be started in the winter term. Participation is recommended especially for students interested in writing a Master theses in this field.

 

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2013/14. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin