AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Power, Politics, and Gender: Shakespeare’s Tragedies Then and Now - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Lektürekurs Veranstaltungsnummer 5250148
Semester SoSe 2013 SWS 1
Rhythmus jedes Semester Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache deutsch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Di. 18:00 bis 20:00 14tgl. 2004A (Seminarraum)
Stockwerk: 1. OG


alttext
UdL6 Universitäts-Hauptgebäude - Unter den Linden 6 (UL 6)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     20
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Wald, C.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  English Literatures Hauptfach ( POVersion: 2007 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

In this seminar, we will consider three tragedies by William Shakespeare that are concerned with political power, upheaval, and war, namely Hamlet, Macbeth, and Coriolanus. We will first read the play texts and relate them to the aesthetic practices and cultural concerns of Elizabethan and Jacobean England. We will then turn to current theatrical productions (at the Schaubühne, the Maxim Gorki Theater, and the Deutsches Theater) and film versions and discuss how they adapt Shakespeare for audiences of the twentieth and twenty-first centuries. Films to be discussed include Hamlet (dir. Kenneth Branagh), Hamlet: The Denmark Corporation (dir. Michael Almereyda), Shakespeare Retold: Macbeth (dir. Mark Brozel), and Coriolanus (dir. Ralph Fiennes).

Discussing the portrayals of political power play in the tragedies, we will pay particular attention to questions of gender: How do Shakespeare’s eponymous male protagonists engage with the ideal of military prowess? How do they interact with their female counterparts, Lady Macbeth and the witches, Ophelia and Gertrude, and Volumnia and Virgilia? And how do contemporary films and theatrical productions deal with the gendered distribution of power? We will also discuss the impact of stage and film practices on the performances of gender, for example by comparing the Elizabethan all-male cast to the all-female cast chosen by Rafael Sanchez’s production of Coriolanus at Berlin’s Deutsches Theater.

If you want to purchase individual editions of the plays, buy either the Arden or the Oxford edition. Alternatively, I recommend buying the The Norton Shakespeare, which includes Shakespeare’s complete works.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2013. Aktuelles Semester: WiSe 2024/25.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin