AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Tongues Without Shame: Decolonizing Knowledge - Detailseite

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 53911
Semester WiSe 2012/13 SWS 2
Rhythmus Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist Es findet keine Online-Belegung über AGNES statt!
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Fr. 10:00 bis 12:00 wöch 1.308 (Seminarraum)
Stockwerk: 3. OG


alttext alttext
Universitätsgebäude am Hegelplatz - Dorotheenstraße 24 (DOR 24)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt    
Gruppe 1:
 

Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Magister  Geschl.stud./Gender Stud. Hauptfach ( POVersion: Provisorium )     -  
Magister  Geschl.stud./Gender Stud. Nebenfach ( POVersion: Provisorium )     -  
Master of Arts  Geschl.stud./Gender Stud. Hauptfach ( POVersion: 2006 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Zentrum für Transdisziplinäre Geschlechterstudien
Inhalt
Kommentar Traditionally, any scholarship that does not convey the white dominant order of knowledge has been continuously rejected on the grounds that it does not constitute credible science. Such a fact reveals the inadequacy of dominant scholarship in relating not only to marginalized subjects, but also to their experiences, discourses and theorizations. Science is, in this sense, not a simple apolitical study of truth, but the result of unequal power ‘race’ and gender relations, which define what counts as true and in whom to believe. What knowledge has been made part of academic agendas? And what knowledge has not? What knowledge is acknowledged as such? And what knowledge is not? Whose knowledge is this? Who is acknowledged to have the knowledge? And who is not? Who can teach knowledge? And who cannot?
In this course we will explore the complex intersection between ‘race’, gender, knowledge and Space Politics; the dialectic of Speaking and Silencing; Visibility and Invisibility; the notions of denial, projection, and exclusion within post-colonialism; scholarship, language, and racism, using Black Feminist thought, Post-colonial studies, Critical Whiteness and Psychoanalysis. We will approach forms of decolonizing knowledge production, language and aesthetics.
Literatur Fanon, Frantz (1968). Black Skin, White Masks. London: Penguin.
Kilomba, Grada (2008). Plantation Memories. Episodes of Everyday Racism. Münster: Unrast Verlag.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2012/13. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin