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"The Story Ends Without Any Point to It"?- Short Modernist Prose - Detailseite

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  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250090
Semester SoSe 2011 SWS 2
Rhythmus jedes Semester Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Di. 10:00 bis 12:00 wöch 1.502 (Seminarraum)
Stockwerk: 5. OG


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Doro24 Universitätsgebäude am Hegelplatz - Dorotheenstraße 24 (DOR 24)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt   12.04.2011: Das Seminar beginnt in der zweiten Semesterwoche: Dienstag, 19. April 2011. 20
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Wilde, Cornelia , Dr. phil.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Englisch Zweitfach ( POVersion: 2008 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

Die Teilnehmerzahl ist auf 20 beschränkt.  Bitte melden Sie sich vor Semesterbeginn unter AGNES an.


Das Seminar beginnt in der zweiten Semesterwoche: Dienstag, 19. April 2011.

 

 

This course will be devoted to analysing a spectrum of early twentieth-century short fiction including texts by Aldous Huxley, D.H. Lawrence, James Joyce, Virginia Woolf, and Katherine Mansfield.

Through a survey of criticism, participants will learn how the short story form has been defined in competing and often contradictory ways. We will ask in how far the short story is a “modern genre for modern times”, that is, in how far these texts can be read as responses to new conditions of experiencing momentary and fragmentary phenomena. Furthermore, we will discuss the implications of the fact that some of these texts were first published in journals and small magazines.

Narratives such as “The Dead”, the last story in James Joyce’s Dubliners, Katherine Mansfield’s “Miss Brill”, and Virginia Woolf’s “In the Orchard” focus on the complexities of human relationships, on social and political issues, as well as on questions of aesthetic experience. Placing these prose texts in their intellectual, cultural, and aesthetic contexts, we will investigate notions of modernism and the literary canon, as well as questions of class and gender. In our reading of these texts, we will closely analyse narrative techniques – and we will find out whether even one of these stories “ends without any point to it.” (V. Woolf)

 

A reader with the primary as well as the critical texts will be provided at the beginning of the course. Active participation in class includes a short presentation and a short written assignment before mid-term.

 

For an introduction to the seminar topic see: Barbara Korte, The Short Story in Britain. A Historical Sketch and Anthology, Tübingen/Basel: A. Francke, 2003.

Further short stories from the late 19th and 20th century are assembled in: The Oxford Book of English Short Stories, ed. A. S. Byatt, Oxford: Oxford University Press, 1998.
Bemerkung
Das Seminar beginnt in der zweiten Semesterwoche: Dienstag, 19. April 2011.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2011. Aktuelles Semester: WiSe 2024/25.
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