AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Intermediality, Modernism and the In-Between - Detailseite

Grunddaten
Veranstaltungsart Hauptseminar Veranstaltungsnummer
Semester WiSe 2024/25 SWS 2
Rhythmus jedes 2. Semester Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich Zentrale Abmeldefrist    01.07.2024 - 31.03.2025    aktuell
ÜWP: Zentrale Frist    01.07.2024 - 31.10.2024   
Beschreibung :
Falls Sie in den Belegungsinformationen zu dieser Lehrveranstaltung (Meine Veranstaltungen) ab dem 12.10.2024 noch den Status "AN" bzw. "angemeldet" sehen, dann wurden Sie auf einer Nachrückerliste vorgemerkt, da die vorgesehene Platzzahl bereits erreicht ist.

Die Anmeldung ist grundsätzlich bis zum 31.10.2024 möglich. Eine Vergabe der frei gewordenen Plätze wird bis dahin wöchentlich erfolgen.
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 13:00 bis 15:00 c.t. wöch 16.10.2024 bis 11.02.2025    Bazaeva findet statt     35
Gruppe 1:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Bazaeva, Evelina , M.A.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  British Studies Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2021 )     -  
Prüfungen / Module
Prüfungs- bzw. Modulnummer Modul
2560 British Studies: Advanced Seminars in British Studies

Prüfungsformen:
PT Projekttutorien, M mündlich, S schriftlich, KL Klausur, HA Hausarbeit, B Bachelorarbeit, MT Masterarbeit, P Praktikum, FS Forschungsseminar, MP Modulabschlussprüfung, PS Proseminar, EX Exkursion, ME Mündliche Prüfung und Expose
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Zentralinstitut Großbritannien-Zentrum
Inhalt
Kommentar

The age of modernism went hand in hand with the advent of a new intermedial ecology: Gertrude Stein’s literary portraits, Joyce’s influence on Eisenstein’s montage, Ford Madox Ford and Joseph Conrad’s literary impressionism, and H.G. Wells’s vision for a Wagnerian Gesamtkunstwerk, just to name a few — all reflect an intensive modernist engagement with intermedial experiments starting from the fin-de-siècle to the interwar era.

Now a ubiquitous but by no means clear-cut concept, intermedia has undergone a large-scale transformation since its inception as an artistic movement in the 1960s and its subsequent formation as an academic discipline. It was Dick Higgins, a famous American co-founder of the Fluxus movement, who came to father contemporary discourse on the subject and re-purpose “intermedium” as a term, first applied in 1812 by Samuel Taylor Coleridge. Together with other representatives of the movement, Higgins set an artistic revolution in motion, thus reconfiguring the boundaries of the avant-garde and engaging more widely with experimental expression.

However, the intermedia we know today — at least in its much broader sense — stretches well beyond the confines of Fluxus art: its roots are to be found in Horace’s doctrines of ut pictura poesis, Ars poetica, and the sister arts. Regaining its relevance in eighteenth-century debates on aesthetics, a concern with intermedial paradigms persisted through Romanticism to eventually find its footing in modernism — a movement that has recently been defined as ‘the real age of intermediality’.

This seminar seeks to explore the most consequential historical phases of intermedial thought while connecting those to the modernist mode of expression. The discussion will prioritise the exchange between texts and the visual arts, and look into how photography, film, painting, and sculpture, each to a certain degree, inspired and “excited” modernist literature. The examples and case studies will mostly be drawn from the British tradition and feature excerpts from short stories, novels, and critical writings by Virginia Woolf, T.S. Eliot, Elizabeth Bowen, Gertrude Stein, and Henry James, as well as Margaret Kennedy, Jean Rhys, C.A. Lejune, and Mina Loy.

Bemerkung

This course is taught in English. It offers 5 LP.

It takes place in room 001 at Mohrenstraße 60 (Großbritannien-Zentrum) on Wednesdays, 1-3 pm, but will also be offered in a hybrid format.

 

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 1 mal im Vorlesungsverzeichnis WiSe 2024/25 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin