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Virtual Reality - Detailseite

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Proseminar Veranstaltungsnummer 51030
Semester SoSe 2024 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist Es findet keine Online-Belegung über AGNES statt!
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mo. 14:00 bis 16:00 wöch 15.04.2024 bis 15.07.2024  3035 (Hörsaal / Weierstraßsaal)
Stockwerk: 2. OG


UdL6 Universitäts-Hauptgebäude - Unter den Linden 6 (UL 6)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     40
Gruppe 1:
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Woodward, Richard David , Dr.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Philosophie Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Bachelor of Arts  Philosophie Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Bachelor of Arts  Philosophie/Ethik Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2014 )     -  
Bachelor of Arts  Philosophie/Ethik Kernfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Bachelor of Arts  Philosophie/Ethik Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Bachelor of Science  Philosophie Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Bachelor of Science  Philosophie/Ethik Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Philosophische Fakultät, Institut für Philosophie
Inhalt
Kommentar

The technological advances associated with Virtual Reality (VR), as well as its close cousins such as Augmented Reality (AR) and
Extended Reality (XR), represent a fundamental shift in how humans experience the digital realm. Using devices such as VR-headsets, we can now access digital
environments full of computer-generated simulations in a way that allows for a more intuitive kind of interactive experience than is typically
afforded by more familiar uses of computers. In recent years, via devices such as the Oculus Rift, VR-technology has become increasingly accessible
in the home and it is anticipated to become even more ubiquitous in the near future.

This class aims to examine a range of philosophical questions associatedwith VR. As we shall see, VR gives us new ways to both articulate classic
philosophical problems and also to sharpen those problems. The relevant philosophical questions are wide-ranging, encompassing topics in
epistemology (“Can you know you are not in a virtual world?”), metaphysics (“Are virtual worlds real?”), and value theory (“Can you live a good life
in a virtual world?”). In examining these issues, we will focus on David Chalmers’ (2022) treatment of VR in his pioneering book Reality+, where
Chalmers argues for a range of bold answers to these questions (and others): that we cannot know that we are not in a virtual world, that
virtual worlds are just as real as non-virtual worlds, and that it is possible to lead a meaningful and valuable life in a virtual reality. By the end of the class, students will not only have been introduced to many of the most central philosophical problems, but will have further evaluated both the ways in which technology can shed light on old problems in philosophy and the ways in which philosophy can shed light on new problems about technology.

 

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2024. Aktuelles Semester: WiSe 2024/25.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin