AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Genetic cultures - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer Ü51727
Semester WiSe 2023/24 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mo. 12:00 bis 14:00 wöch 212 (Seminarraum)
Stockwerk: 2. OG


Institutsgebäude - Mohrenstraße 40/41 (MO 40)

  findet statt     5
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Hopman, Roos Anne
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Ethnographie: Theorie Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2019 )   -  
Prüfungen / Module
Prüfungs- bzw. Modulnummer Modul
50101 Überfachliches Wahlpflichtmodul

Prüfungsformen:
PT Projekttutorien, M mündlich, S schriftlich, KL Klausur, HA Hausarbeit, B Bachelorarbeit, MT Masterarbeit, P Praktikum, FS Forschungsseminar, MP Modulabschlussprüfung, PS Proseminar, EX Exkursion, ME Mündliche Prüfung und Expose
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Philosophische Fakultät, Institut für Europäische Ethnologie
Inhalt
Kommentar

This course seeks to pose the field of genetics, and the scientists working in it, in/as a cultural context. Doing so, it helps students understand genetics both as a field of scientific knowledge production, as well as a highly relevant site for rethinking some of the more general concepts in anthropology. It offers insights into the ways genetic theories, ideas, and concepts inform and shape societies. How are increasingly popular genetic ancestry tests for example changing and challenging notions of kinship, identity and belonging? What does it mean when we read in advertisements that something is “in our genes”, or when a test result shows that we are 13.5% Viking? How are time and temporality being refigured through promises made in large-scale genetic projects such as the Human Genome Project or precision medicine? And what do the high-tech environments of scientific laboratories have in common with traditional anthropological fieldsites? Besides weekly readings of texts by anthropologists and science and technology scholars, the course also wants to cultivate genuine curiosity for scientific knowledge practices, specifically genetics, in order to appreciate their societal impact and relevance. As such it offers guest lectures by geneticists and field trips that help the students gain a concrete understanding of the matter. In addition, the students will be given small ethnographic assignments to do at home, and asked to take responsibility for seminar sessions through the preparation of presentations.

Findet im Rahmen des normalen Lehrprogrammes am Institut für Europäische Ethnologie statt, ÜWP Studierende können zusätzlich teilnehmen.

Literatur

Bauer, Susanne (2015) Virtual Geographies of Belonging: The Case of Soviet and Post-Soviet Human Genetic Diversity Research. Science, technology, & human values 39.4: 511-537.

Dar Nimrod and Heine (2000) Genetic Essentialism: On the Deceptive Determinism of DNA. Psychological bulletin 137(5) 800.

Fortun, M. (2005) For an Ethics of Promising, or: A Few Kind Words about James Watson. New Genetics and Society 24(2): 157–173.

Goodman, Alan H., Deborah Heath and M. Susan Lindee (2003) Genetic Nature/Culture: Anthropology and Science Beyond the Two-Culture Divide. University of California Press.

Haraway, Donna J., and Thyrza Nichols Goodeve (2018) "Gene: Maps and portraits of life itself." Modest_Witness@ Second_Millennium. FemaleMan© _Meets_OncoMouseTM. Routledge, 131-172.

Keller, Evelyn Fox (2000) The century of the gene. Harvard University Press.

Fujimura, Joan H. (2003) "Future Imaginaries: Genome Scientists as Sociocultural

Entrepreneurs." Genetic nature/culture. Berkeley: University of California Press, 176-199.

Nelkin and Lindee (1998) DNA Mystique: The Gene As Cultural Icon. University of Michigan Press.

Nelson, Alondra (2009) Bio Science: Genetic Genealogy Testing and the Pursuit of African Ancestry. Social Studies of Science (38)5: Race, Genomics, and Biomedicine, pp. 759-783.

Bemerkung

“Sollten Sie noch weitere Fragen zu diesem Lehrangebot haben, oder auch Probleme ansprechen wollen, können Sie sich auch an die Lehrkoordination des Instituts, Alice von Bieberstein (alice.bieberstein@hu-berlin) wenden.”

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2023/24. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin