AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Radical futures? Museums, collectives and public(s) as places of intervention - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 51714
Semester WiSe 2023/24 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache deutsch-englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 14:00 bis 16:00 wöch 212 (Seminarraum)
Stockwerk: 2. OG


Institutsgebäude - Mohrenstraße 40/41 (MO 40)

  findet statt   13.12.2023: 
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Personen
Zugeordnete Personen Zuständigkeit
Ćurak, Hana
Etz, Sarah Elisa
Helm, Janette
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Europäische Ethnologie Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   -  
Bachelor of Arts  Europäische Ethnologie Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Philosophische Fakultät, Institut für Europäische Ethnologie
Inhalt
Kommentar

In recent years, an increased focus on intervening practices has become visible in art and museum discourse and thus an urgent field to be studied from the perspective of European Ethnology (see the SFB 1512 Intervenierende Künste in Berlin). How can we envision, design, research and participate in radical futures – understood as alternative ways of living – simultaneously intervening in the existing systems of oppression? In this class, we will collectively address this question using theories and methods within the framework of anthropology of time (Chakkalakal), that analyze societal future-making and/as intervening into futures.  We will discuss questions such as: What are radical futures and how are they made? Which powerful social temporal orders exist and how can we conceptualize intervention in this context? How are futures intervened upon, how are they imagined? On the basis of that, we are interested in critical and collective practices which enable a decolonial, feminist form of social coexistence. We will inquire into their multitemporal entanglements of colonial pasts, postcolonial presences, or queer-feminist and decolonial futures. We will also think  about the correlations of engagement/involvement and “the public”. How is “the public” involved in such practices?

To address this, we will look at the basics of the concepts of intervention and future-making from a culture-analytical perspective, identify and examine specific examples of institutions (museums and artistic collectives with publics) which engage in these practices, and critically reflect on them. The working mode will follow a close examination of how these questions and dynamics are dealt with in curatorial practices in Berlin institutional and collective contexts (such as e.g., Museum für Naturkunde, WHW collective, Urania, HKW, Akademie der Künste).

The seminar is aimed at Bachelor students of European Ethnology and Gender Studies. The seminar literature will be reflected and discussed in small working groups to enable close reading of the texts and exchange between students. A common code of conduct will be established for interaction at the beginning of the seminar. Seminar languages will be German and English.

Literatur
  • Baur, Joachim. Krise der Repräsentationskritik? Über Deutungsmacht im postfaktischen Museum. In: Deutsches Historisches Museum, ASSESSMENT OF SIGNIFICANCE. Deuten – Bedeuten – Umdeuten, 2018, pp. 27-31.
  • Chakkalakal, Silvy und Julie Ren. Un/doing future, unsettling temporalization. In: International Journal of Urban and Regional Research, vol. 46, no. 5, September 2022, pp. 845–850. URL: https://doi.org/10.1111/1468-2427.13101.
  • Drüeke, Ricarda und Elisabeth Klaus. Theoretische Grundlagen kritischer kultureller Produktion. Kritik in der zeitgenössischen Kunst- und Kulturproduktion”. In: Zobl et al., Kultur produzieren. 2019, pp. 33-46.
  • Hauer, Janine, Friederike Faust und Beate Binder. Kooperieren − Kollaborieren − Kuratieren. Zu Formen des Zusammenarbeitens in der ethnografischen Forschung. In: Berliner Blätter 83/2021 Kooperieren - Kollaborieren - Kuratieren. Positionsbestimmungen ethnografischer Praxis, pp. 3–17.
  • MacLeavy, Julie, Maria Fannin und Wendy Larner. Feminism and Futurity: Geographies of Resistance, Resilience and Reworking. Progress in Human Geography, 12. April 2021. URL: https://doi.org/10.1177/03091325211003327.
  • Rivera Cusicanqui, Silvia. A Ch’ixi World Is Possible. Bloomsbury, 2023. https://www.bloomsbury.com/us/chixi-world-is-possible-9781350263895/.
  • Seefried, Elke. Steering the Future. The Emergence of “Western” Futures Research and Its Production of Expertise. 1950s to Early 1970s. In: European Journal of Futures Research 2, Nr. 1, Dezember 2014, 1–12. URL: https://doi.org/10.1007/s40309-013-0029-y.
  • Sekulić, Aleksandra, et al., editors. Performing the Museum: The Reader. Museum of Contemporary Art Vojvodina, URL: http://msuv.org/en/2018/06/13/performing-the-museum-the-reader/.
  • Sternfeld, Nora. Das radikaldemokratische Museum. De Gruyter, 2018. https://www.degruyter.com/document/isbn/9783110610840/html?lang=de.
Bemerkung

“Sollten Sie noch weitere Fragen zu diesem Lehrangebot haben, oder auch Probleme ansprechen wollen, können Sie sich auch an die Lehrkoordination des Instituts, Alice von Bieberstein (alice.bieberstein@hu-berlin) wenden.”

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2023/24. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin