AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Eastern Europe in exhibition history and global cultural circuits - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Vorlesung Veranstaltungsnummer 533604
Semester WiSe 2023/24 SWS 2
Rhythmus Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Di. 10:00 bis 12:00 wöch 17.10.2023 bis 13.02.2024  3075 (Hörsaal)
Stockwerk: 2. OG


Universitäts-Hauptgebäude - Unter den Linden 6 (UL 6)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     106
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Hock, Beàta , Prof. Dr. (Vertretungsprofessorin für Kunstgeschichte Osteuropas)
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Kunst- und Bildgeschichte Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Bachelor of Arts  Kunst- und Bildgeschichte Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Master of Arts  Kunst- und Bildgeschichte Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Kunst- und Bildgeschichte
Inhalt
Kurzkommentar

Barrierefreier Zugang zu HS 3075

Für die Nutzung des Hublifts benötigen Sie einen Schlüssel, den Sie von den Pförtner:innen (im Foyer) erhalten.

Kommentar

Exhibition history as a distinct field of study was inaugurated by the London research center Afterall’s event and book series “Exhibition Histories” in 2009, each part of which focused attention on landmark shows of the past five decades. Responding to the global expansion of the art world, “biennalogy”, the study of large-scale recurrent international art shows worldwide, came to constitute a considerable sub-chapter of the quickly growing new literature on exhibitions. As it is the case with most enterprises aspiring to determine a succession of key events, exhibition history and “biennalogy”, too, ended up creating a purportedly universally valid canon and, at the same time, generating their own particular exclusions and blind spots — the Eastern European artistic landscape being one such largely uncharted area. This lecture course sets out to explore some seminal exhibition-events and cultural currents relevant from the perspective of 20th-century East European art history.

While engaging with a great number of historical and contemporary case studies from the very beginnings of the Venice Biennial till contemporary curatorial projects, the course will offer theoretical and critical tools for viewing exhibitions and exploring their representational politics.

Literatur

A detailed syllabus with background reading list will be distributed at the first session. Readings will be predominantly in English; discussion at class will be possible both in English and German, depending on the composition (language skills) of course participants.

Bemerkung

Weekly lectures with discussion parts if the course size permits.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2023/24. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin