AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Decolonizing Ethnography in Practice - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 51717
Semester WiSe 2023/24 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 10:00 bis 12:00 wöch     findet statt    
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Vega Marrot, Jorge Enrique
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Europäische Ethnologie Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   -  
Bachelor of Arts  Europäische Ethnologie Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Philosophische Fakultät, Institut für Europäische Ethnologie
Inhalt
Kommentar

This seminar is designed to provide students with a critical understanding of decolonizing research and ethnographic work. Through engaging with contemporary debates and practices, students will gain practical skills for conducting and communicating research that is sensitive to decolonial perspectives. The course will be divided into four modules: (1) Decolonial Theory and Anthropology, (2) Decolonizing Research, Ethics and Methods, (3) Decolonizing Ethnography in Practice, and (4) Decolonial Storytelling. By the end of this course, students will be able to identify and analyze key texts on decoloniality and decolonizing research and methodology; critically examine the colonial history of research and ethnographic work; explore decolonial methodologies to create a more ethical, equitable, and inclusive research practice; develop a deeper understanding of the politics of research ethics, knowledge production, and storytelling; and apply decolonial writing techniques to conceptualize and creatively communicate research outcomes.    

Literatur

  - Quijano, A. (2000). Coloniality of power and Eurocentrism in Latin America. International sociology, 15(2), 215-232.

- Grosfoguel, R. (2013). The structure of knowledge in westernised universities: Epistemic racism/sexism and the four genocides/epistemicides. Human Architecture: Journal of the sociology of self-knowledge, 1(1), 73-90.

- Tuhiwai Smith, Linda. (2012). Imperialism, history, and theory. In Decolonizing Methodologies: Research and Indigenous Peoples: Second Edition. London and New York: Zed Books.  

- Chakravarty Spivak, G. (1988). Can the subaltern speak? In C. Nelson & L. Grossberg (Eds.), Marxism and the Interpretation of Culture (pp. 271-313). University of Illinois Press. 

- Maldonado-Torres, N. (2016). Outline of ten theses on coloniality and decoloniality.

- Mignolo, Walter. (2018). What does it mean to decolonize? In On Decoloniality, Walter Mignolo and Catherine Walsh. Durham and London: Duke University Press. pp.   105-134.

- A. (2018). Are anthropologists monsters? An Andean dystopian critique of extractivist ethnography and Anglophone-centric anthropology. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 8(1-2), 48-64.

- Harrison, F. V. (2019). Decolonizing Anthropology: Moving Further toward an Anthropology for Liberation. American Anthropologist, 121(3), 587-594.     

Bemerkung

Die Lehrveranstaltung findet im Raum 107a statt.

“Sollten Sie noch weitere Fragen zu diesem Lehrangebot haben, oder auch Probleme ansprechen wollen, können Sie sich auch an die Lehrkoordination des Instituts, Alice von Bieberstein (alice.bieberstein@hu-berlin) wenden.”

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2023/24. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin