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Representing the East in Medieval and Early Modern Literature - Detailseite

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Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250003
Semester SoSe 2023 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mo. 10:00 bis 12:00 wöch 17.04.2023 bis 17.07.2023  1.501 (Seminarraum)
Stockwerk: 5. OG


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Doro24 Universitätsgebäude am Hegelplatz - Dorotheenstraße 24 (DOR 24)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Röder findet statt     30
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Röder, Katrin
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2017 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2017 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

This seminar explores 14th- to early 17th-century literary depictions of the (mostly Islamic) East, a cultural and imaginative space which comprised regions from the Eastern Mediterranean and Africa to East Asia and held great fascination for medieval and early modern authors, readers and theatre audiences. Starting with the analysis of The Travels of Sir John Mandeville and of depictions of violent Christian-Islamic conflicts in 14th-century metrical romance, we will discuss in how far medieval and early modern English representations of the East and especially of Muslims and Islamic cultures emphasized cultural division or the commensurability of Islam and Christianity. Furthermore, we will examine if medieval and early modern literary representations of Christian-Islamic and Anglo-Ottoman conflicts and relations were more ambiguous and fluid than in the period of Orientalism. Medieval romance and early modern drama contain stereotypical images and characters that still influence Western perspectives on the East (especially Islam), e. g. the cruel, aggressive or voluptuous male ‘Saracen’/ ‘Turk’ or the seductive (and in the case of early modern drama strikingly powerful) woman of the East. In this seminar, we will discuss whether the selected literary texts can be said to belong to a period ‘before Orientalism’ (as some scholars have suggested), not merely in historical but also in cultural and aesthetic terms. Furthermore, we will examine how this question is approached by film and stage directors in the late 20th and early 21st centuries.

We will analyse the following texts:

Richard Coer de Lyon (early 14th century)

The Travels of Sir John Mandeville (? 1357-1371)

Christopher Marlowe: Tamburlaine the Great I/II (1578/1588)

William Shakespeare: Othello (1604)

William Shakespeare: Antony and Cleopatra (1607)

 

The following film and stage productions will be discussed in class:

Othello (1995), dir. Oliver Parker (DVD)

Othello (2015), dir. Iqbal Khan (DVD)

Antony and Cleopatra (2018), dir. Iqbal Khan (DVD)

 

Please purchase or borrow copies of Marlowe’s and Shakespeare’s plays (the Arden edition is recommended for Othello and Antony and Cleopatra and the New Mermaids edition for Tamburlaine I/II). Copies of The Travels of Sir John Mandeville and of Richard Coer de Lyon, the DVDs and all secondary literature for the course will be provided at the beginning of the term.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2023. Aktuelles Semester: WiSe 2024/25.
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