AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Digitale Positionalität: Partizipatives Gestalten einer qualitativen Karte Richtung epistemische Gerechtigkeit - Detailseite

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Forschungsseminar Veranstaltungsnummer 53770
Semester WiSe 2022/23 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist Es findet keine Online-Belegung über AGNES statt!
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Do. 16:00 bis 18:00 wöch 27.10.2022 bis 16.02.2023  410 (Seminarraum)
Stockwerk: 4. OG


alttext alttext
Inv118 Edison-Höfe - Invalidenstraße 118 (I 118)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Leitsystem im Außenbereich Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     15
Gruppe 1:
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Menne, Anna Lena verantwortlich
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Asien-/Afrikastudien Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2021 )   8+5  -  
Master of Arts  Global Studies Programme Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2016 )   4+3  -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Asien- und Afrikawissenschaften
Inhalt
Kommentar

The seminar aims to empower netizens from the bottom-up by enabling them (and ourselves) to perceive Information and Communication Technology (ICT) beyond the interface: to identify how our social identity engages with ICT and to reflect on how the socioeconomic digitization process affects our social position. Students will collaborate to design a hands-on tool. Ideally, this tool guides netizens to achieve a sense of digital self-determination by mapping out their position in the planetary computational network. For this purpose, we will establish qualitative design principles in exchange with marginalized groups external to the university.

 

Students will reflexively and critically co-conduct their research based on a Participatory Action Learning and Action Research (PALAR) approach in four cyclical steps:

 

I Observation: introduction to critical theory, concepts of inequality and digitization, and participatory methodology.

II Reflection: team-building exercises and reflection on our social position concerning the theory and concepts introduced.

III Planning: selecting the research methods and planning the data collection phase to assemble marginalized perspectives in subgroups.

IV Action: fieldwork and collective data analysis, coming up with design principles to support the design of a map toward epistemic justice.

 

 

Info Session: 20.10.2022 16-18:00 (Invalidenstraße 118, Room 410)

 

This is an X-Tutorial, funded by the Berlin University Alliance:

Enrolment via E-Mail, Deadline: 24.10.2022 18:00 to menne.annalena@web.de

 

More information: https://tinyurl.com/digital-positionality  

Bemerkung
  • Reflexive understanding of social inequality in relation to digitization
  • Awareness of one’s own and others’ social/digital position and life chances
  • Grasp of historical forms of domination as manifested in contemporary information and communication technology

          Participatory methodology and qualitative research

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2022/23. Aktuelles Semester: SoSe 2025.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin