AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Getting Respect in Germany: How People Respond to Racism (Teil 2) - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Projektseminar Veranstaltungsnummer 530261
Semester WiSe 2022/23 SWS 4
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Do. 10:00 bis 14:00 wöch 205 (Seminarraum)
Stockwerk: 2. OG


alttext alttext
Uni3b Institutsgebäude - Universitätsstraße 3b (UNI 3)

Außenbereich nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Yurdakul findet statt     30
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Yurdakul, Gökcecicek, Professorin, Dr. verantwortlich
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Sozialwissenschaften Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   20  -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Sozialwissenschaften
Inhalt
Kommentar
 

THIS PROJECT SEMINAR IS OPEN TO STUDENTS WHO ALREADY TOOK THE FIRST PART IN SOSE 2022. Drawing on Michèle Lamont and her colleagues’ groundbreaking book titled Getting Respect (2016) and Cassi Pittman Claytor’s (2020) powerful analysis of the Black middle-class in the U.S., our project focus on the subjectivity of racism in the context of multiethnic German society (Foroutan 2018) and show how the incidents of discrimination and stigmatization are experienced from the standpoint of immigrant and minoritized people. Our aim here is to tease out the connections between responses to racism, stigmatization and discrimination and the construction of group privilege, groupness and belonging. Students’ empirical research projects may range from micro-level everyday life practices to macro-level national or European politics of responses to racism and constructions of group belonging.

For this class, it is advisable to have background knowledge on subjects on migration, citizenship and belonging as well as qualitative methods. Students are required to conduct their empirical research, participate in class discussions concerning practical issues related to their research, and present their research progress on a regular basis.

Prüfungsform: Hausarbeit

 

Literatur
  • Getting Respect: Responding to Stigma and Discrimination in the United States, Brazil and Israel, by Michèle Lamont, Graziella Moraes Silva, Jessica S. Welburn, Joshua Guetzkow, Nissim Mizrachi, Hanna Herzog and Elisa Reis. Princeton, NJ: Princeton University Press. 2016. 37
  • Claytor, Cassi Pittman. 2020. Black Privilege: Modern Middle-Class Blacks with Credentials and Cash to Spend. Stanford, CA: Stanford University Press.
  • “Overcoming stigma: the boundary work of immigrant mothers in Berlin’s private schools” Gökce Yurdakul and Tunay Altay (unpublished manuscript)

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2022/23. Aktuelles Semester: WiSe 2024/25.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin