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Visualizing the Harlem Renaissance - Detailseite

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Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250038
Semester WiSe 2022/23 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 16:00 bis 18:00 wöch 19.10.2022 bis 15.02.2023  Universitäts-Hauptgebäude - 1072 Unter den Linden 6 (UL 6) - (Hör-/ Lehrsaal anst. o. Exp.-) Löbbermann findet statt     30
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Löbbermann, Dorothea , Dr. phil.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Amerikanistik Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

Taking the cue from the recent Netflix adaptation of Nella Larsen’s 1929 novella Passing, this course will explore the visual culture of the Harlem Renaissance and its legacy and reconstruction in more recent visual and cinematic texts. How is the visual language that was developed during the Harlem Renaissance adapted and re-interpreted in later depictions of this era of African American cultural and political creativity? How are the concepts of race, class, gender and sexuality that inform the Harlem Renaissance translated into later contexts? 

We will study Harlem Renaissance photographers like James Van Der Zee, Roy de Cavara, Carl Van Vechten, Gordon Parks, James Latimer Allen, and learn about the aesthetics and racial politics of African American urban photography. We will study Larsen’s Passing and other texts, and their literary contribution to the creation of Harlem Renaissance imagery.

Finally, with a short view on early Black cinema production, we will focus on three important films that retrospectively interpret the Harlem Renaissance: Looking for Langston (Isaac Julien, 1989), Brother to Brother (Rodney Evans, 2004), and Passing (Rebecca Hall, 2021).

Emphasis in this course will be both on techniques of visual and literary images and their interpretation, and on the politics of race, gender, sexuality, and cultural memory. Students should be in possession of a copy of Larsen’s Passing by the beginning of the semester, and be familiar with the Netflix adaptation.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2022/23. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin