Kommentar |
Group 1 (Kuhlen):
Neue Technologien prägen unsere globalisierte Welt. Etwa 58% der Menschheit sind mit dem Internet verbunden (Clement, 2019). Soziale Medien nehmen inzwischen eine zentrale Funktion im Teilen von Informationen und Ideen ein (Brossard & Scheufele, 2013; Smith & Anderson, 2018).Künstliche (soziale) Intelligenzen begleiten uns im Alltag und im Arbeitsleben. Nicht zuletzt durch die aktuelle Pandemie und den resultierenden Eindämmungsmaßnahmen wie Social Distancing haben neue Technologien unsere soziale Interaktionen, unsere Kommunikation und unser Verhalten in fast jedem Lebensbereich grundlegend verändert. Die Cyberpsychologie ist ein transdiziplinäres Forschungsfeld, welches untersucht wie neue Technologien unser Tun, unser Denken und unsere Gefühle beeinflussen. In diesem Projektseminar werden wir das Themenfeld Cyberpsychologie gemeinsam erkunden und kritisch evaluieren welche Beiträge die kognitiven Neurowissenschaften leisten können.
Group 2 (Becker):
What is a (good) scientific explanation in cognitive neuroscience? In this seminar, we will first discuss two traditional accounts of scientific explanations - the deductive-nomological and inductive-statistical model (Hempel, 1998). We will debate why both accounts are not well suited to describe actual explanations in life sciences specifically neuroscience introducing multi-level mechanistic explanations as an alternative (Craver, 2002) next to other accounts (Kaplan, 2011). In this context, we will discuss the specific status of cognitive neuroscience within the life sciences and challenges of mechanistic explanations to account for fundamentally different levels of description (e.g. Boone & Piccinini, 2016). Subsequently, we will have a look at various cognitive neuroscience papers attempting to explain selective attention (e.g. Desimone & Duncan, 1995); decision making (e.g. Daw et al., 2006) or spatial memory (e.g. Bellmund et al., 2018) while evaluating those papers in terms of their explanatory values in regards to those phenomena. In addition, we will take a historic perspective on selective attention to understand how the nature of its scientific explanations and ultimately the concept itself change over time. Hence, the main goal of this seminar is to explicate the students’ implicit assumptions about scientific explanations and provide them with a meta-scientific framework that should help them to better assess the explanatory value of a paper in this still young discipline of cognitive neuroscience.
|