AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Weird Curves: Philosophical Issues in Ancient Greek Mathematics - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Hauptseminar Veranstaltungsnummer 51056ÜWP
Semester SoSe 2022 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 10:00 bis 12:00 wöch 2097 (Hörsaal)
Stockwerk: 1. OG


alttext alttext
UdL6 Universitäts-Hauptgebäude - Unter den Linden 6 (UL 6)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     2
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Beere, Jonathan, Professor
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Philosophie Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Bachelor of Arts  Philosophie Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Bachelor of Arts  Philosophie/Ethik Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2014 )     -  
Bachelor of Arts  Philosophie/Ethik Kernfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Bachelor of Arts  Philosophie/Ethik Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Bachelor of Science  Philosophie Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Bachelor of Science  Philosophie/Ethik Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Master of Arts  Philosophie Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Master of Education (GYM)  Philosophie/Ethik 1. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Master of Education (GYM)  Philosophie/Ethik 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Master of Education (ISG)  Philosophie/Ethik 1. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )     -  
Master of Education (ISG)  Philosophie/Ethik 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )     -  
Master of Education (ISS)  Philosophie/Ethik 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Philosophische Fakultät, Institut für Philosophie
Inhalt
Kommentar

Everyone knows that ancient Greek geometers treated circles and many people know that that they treated conic sections. (Indeed, they treated conic sections as sections of cones.) It is perhaps less well known that ancient geometers also discussed a variety of other curves, including spirals, and the quadratrix, cissoid, and conchoid. Their discussion of these curves is interesting from the perspective of the history of mathematics--they explode a simplistic, but still wide-spread, picture of Greek mathematics as limited by the straight-edge and compass. But we will focus on the questions these curves raise in the philosophy of mathematics (including the philosophical views held by the ancients). We will read the original texts (in translation) in which these curves were presented and defined, with a focus on the philosophical issues that they raise. We are especially interested in the way in which these curves are defined and constructed. In various ways, their definition and construction differ from the definition and construction of other mathematical objects. For instance, motion is involved in their definition and construction, and sometimes machine-like tools are invoked, which go far beyond the familiar resources of the straight-edge and compass. To what extent did that cast doubt on the mathematical and ontological acceptability of these curves? To what extent did the definitions of these curves make important innovations in the practice of defining? To what extent did the theories of these curves extend or change the standards (explicit or implicit) for mathematical knowledge and understanding?

Prerequisites: Language of instruction is English. Papers (Hausarbeiten) may be written in German or English. Knowledge of Greek welcome but not required. Advanced knowledge of mathematics welcome but not required; nothing more than standard Gymnasium-level mathematics is presupposed. No special knowledge of Greek mathematics is required.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2022. Aktuelles Semester: SoSe 2025.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin