AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

The Place of the Annunciation in Medieval Art - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 533621
Semester SoSe 2022 SWS 2
Rhythmus Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Wichtige Änderungen

Das Seminar wurde von Raum 0.12 in Raum 3.30, Georgenstr. 47, verlegt.

Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Di. 14:00 bis 16:00 wöch 19.04.2022 bis 19.07.2022  3.30 (Seminarraum)
Stockwerk: 3. OG


alttext alttext
Georg47 Pergamonpalais - Georgenstraße 47 (GEO 47)

Außenbereich nutzbar Innenbereich nutzbar Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     25
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Calvarin, Juliette , PhD
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Kunst- und Bildgeschichte Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Bachelor of Arts  Kunst- und Bildgeschichte Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Kunst- und Bildgeschichte
Inhalt
Kommentar

The Annunciation, as the moment of the Incarnation, is one of the key narratives of Christian belief and, as such, it is very frequently depicted in Christian art. It is, in fact, ubiquitous: on doors, in books, on amulets, in church windows, on the outside and inside of altarpieces, on bishop's mitres, in monks' cells… The Annunciation appears in all sorts of places, and one of the goals of the class will be to think about how the story or its content is read differently based on its placement.
The Annunciation, for all its centrality, is also a somewhat unusual image: it has two actors of nearly equal significance, Gabriel and Mary, and they are typically depicted symmetrically in the picture field. It is therefore the space between them, and not one of the two figures, that typically occupies the center of the image. This means that artists were faced with the problem of depicted space more obviously in the Annunciation than in most other images. Many early Renaissance experiments with perspective were especially visible in the Annunciation, as were other experiments with spatial setting. The class will therefore also consider the depicted space of the Annunciation, and the relationship between that depicted space and the scene's real placement.

 

 

Prüfung

Hausarbeit

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2022. Aktuelles Semester: SoSe 2025.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin