AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Qualitative Research Design: How to ask qualitative research questions - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 530211
Semester SoSe 2022 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache deutsch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Di. 14:00 bis 16:00 wöch 005 (Seminarraum)
Stockwerk: EG


alttext alttext
Uni3b Institutsgebäude - Universitätsstraße 3b (UNI 3)

Außenbereich nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     25
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Personen
Zugeordnete Personen Zuständigkeit
Fonseca Sasian, María del Rocío
Moawad, Lise
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Wissenschaftsforschung Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Programmstud.-o.Abschl.MA  Wissenschaftsforschung Programm ( POVersion: 1999 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Sozialwissenschaften
Inhalt
Kommentar

A rigorous conception and conscientious planning of research designs are crucial to the reliability of any research. The course provides an in-depth introduction to the challenges of planning qualitative research. Our primary focus lies in the proper formulation of a qualitative research question and hypothesis. Additionally, the course will enable students to discuss common challenges of linking theory and methodology. Topics that will be raised include some of the central concepts of qualitative research (context, subjectivity, and reflexivity) as well as the successive steps of thoughtful planning of research (concept specification and operationalization, case selection, data collection, measurement, and interpretation). It will also introduce two of the most used data collection methods, namely interviews and document analysis, and to a common data analysis method, namely content analysis. However the seminar will be open for students and guests to discuss methods that are of their interest, we will workshop ongoing projects of students, and the focus of the course will remain on the overall design and planning of a coherent plausible research project. This course aims to understand what qualitative research is and what we can learn from asking research questions in a qualitative manner. At the end of the semester, students are expected to critically design and improve their own research. Participation is open to students who are working on, or planning a qualitative research project, and would like the opportunity to get feedback on their ideas and their progress.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2022. Aktuelles Semester: SoSe 2025.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin