AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Slavery on Screen - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250106
Semester SoSe 2022 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 14:00 bis 16:00 wöch 20.04.2022 bis 20.07.2022  1.501 (Seminarraum)
Stockwerk: 5. OG


alttext alttext
Doro24 Universitätsgebäude am Hegelplatz - Dorotheenstraße 24 (DOR 24)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Haschemi Yekani findet statt     30
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Haschemi Yekani, Elahe , Prof. Dr.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Geschl.stud./Gender Stud. Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Master of Arts  Amerikanistik Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

How can the traumatic history of enslavement be represented in film and on TV? In this seminar, we will look at foundational artefacts from TV and film culture. In the United States, the TV series Roots (1977) was one of the first attempts to acknowledge trauma and provide narrative agency to the depicted enslaved characters. Contrasting feature films and TV series, we will analyse how different commemorative practices have emerged since the late 1970s until now. In this endeavour, we will also discuss the increasing aesthetic range in visual representations of slavery from more traditional depictions in historical drama such as Stephen Spielberg’s Amistad (1997) and Michael Apted’s Amazing Grace (2006), to Quentin Tarantino’s infamous “Spaghetti” Western Django Unchained (2012), Steve McQueen’s body cinema in 12 Years A Slave (2013) and more recently The Underground Railroad (2021). In addition to the close reading of these visual materials, students will also be familiarised with theoretical concepts such as Paul Gilroy’s “the Black Atlantic” and Kobena Mercer’s “the burden of representation”.

It is strongly recommended to watch at least some of the shows/films before the new semester starts. A reader and access to Moodle with further material will be provided at the beginning of the class.

Literatur

Roots (1977, TV Mini Series)

Amistad (1997, Stephen Spielberg)

Amazing Grace (2006, Michael Apted)

Django Unchained (2012, Quentin Tarantino)

12 Years a Slave (2013, Steve McQueen)

The Underground Railroad (2021, Barry Jenkins)

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2022. Aktuelles Semester: SoSe 2025.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin