AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

CM 6: Psychology and Cognitive Science of Artificial Intelligence [altes Modul 22 gemäß SOPO 2013, Denken und Handeln 1) - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 32733
Semester WiSe 2021/22 SWS 2
Rhythmus jedes 2. Semester Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Blended Course

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Di. 13:00 bis 15:00 c.t. wöch 19.10.2021 bis 15.02.2022  0.101 (Seminarraum)
Stockwerk: EG


alttext alttext
RudCh18 Wolfgang-Köhler-Haus - Rudower Chaussee 18 (RUD18)

Außenbereich nutzbar Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Leitsystem im Außenbereich Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Herzog findet statt     30
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Markett, Sebastian Andreas, Professor verantwortlich
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Science  Psychology Hauptfach ( POVersion: 2013 )   -  
Master of Science  Psychology Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2021 )   3,75  -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Lebenswissenschaftliche Fakultät, Institut für Psychologie
Inhalt
Kurzkommentar

Informationen zur neuen (2021) und alten (2013) Master-Studienordnung sowie die Äquivalenztabelle zur Anrechnung von bisherigen Modulen finden Sie unter:
https://www.psychologie.hu-berlin.de/de/studium/masterstudium

 

Das Seminar kann für die Module 19-22 angerechnet werden sowie für die neue Studienordnung als Teil-Leistung in CM6 (siehe Äquivalenztabelle).

Kommentar

The Psychology and Cognitive Science of Artificial Intelligence

During the last couple of decades, digital technologies have revolutionized the way humans have been thinking, working, and living. As with any big change to the fabric of our lives, lots of hope, hype and critique have accompanied this digital revolution. This can be very clearly seen in the past---and currently renewed---scientific and popular debates about the benefits and harms of---and the inevitable hype surrounding---"artificial intelligence" (AI) technologies, which have been permeating many different aspects of our lives, ranging from recommender systems on commercial and social media platforms to face-recognition technology for identification on mobile devices and surveillance.

This course is a brief introduction to the psychology and cognitive science of AI and will engage students with the following questions and topics:

- What is AI and what is the relationship between AI and cognitive science? A short history and conceptual overview.

- Everybody is doing "AI" now... especially in data science. Why is AI currently mostly machine learning and why do some people insist on marketing well-known statistical models (e.g., logistic regresison) as AI? A brief look at why and when simple or complex models perform better: The bias-variance dilemma and why there is no free lunch in inference.

- Do machine-learning models know what their doing? Correlation is not causation and what troubles this can create. And what we can learn from research on animal behavior.

- Algorithmic transparency, fairness, and social justice: How to study machine behavior? Are machines biased? How could we tell?  And if so, where do these biases come from? Can we debias machines? And how does this all relate to research on human social biases? How do machines and humans tradeoff different errors? Many AI models are intransparent "black box" models and AI researchers are developing technology to better understand them. Psychology and cognitive science have been dealing with another type of "black box" for more than a century by now (= the human mind and brain). What can the fields learn from each other?

- When do and should people trust machines? What are promising ways to combine AI and human expertise? AI-augmented human and collective intelligence. Explainable vs. understandable AI: New developments in inherently transparent AI and simple decision heuristics. A new look on the old topic of "algorithm aversion" and how this all relates to research on human advice taking more generally.

- Machines that manipulate us: Deep fakes, microtargeting, and other manipulative practices and how we can boost people's competences to detect and resist them.

Prüfung

Spezielle Arbeitsleistung: Erstellen einer Präsentation (60 Minuten) und Diskussionsbeiträge

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2021/22. Aktuelles Semester: WiSe 2024/25.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin