AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Race and Technique in American Art - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 533639
Semester WiSe 2021/22 SWS 2
Rhythmus Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mo. 12:00 bis 14:00 c.t. wöch 25.10.2021 bis 14.02.2022  0.12 (Seminarraum)
Stockwerk: EG


alttext alttext
Georg47 Pergamonpalais - Georgenstraße 47 (GEO 47)

Außenbereich nutzbar Innenbereich nutzbar Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     25
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Chuong, Jennifer-Yeesue , Dr.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Kunst- und Bildgeschichte Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Kunst- und Bildgeschichte
Inhalt
Kommentar

This master’s seminar examines the role of the arts in tangibly exploring, shaping, and challenging ideas of racial difference. Motivated by colonial encounters and the later, widespread institution of chattel slavery in the Atlantic world, early modern Europeans and their American inheritors sought to materialize race: to ground social hierarchy in physical, bodily difference. This class thus seeks to build on existing iconographic approaches to racial construction by emphasizing the ways in which artistic materials and techniques were themselves deployed in projects of racial differentiation. We will analyze key techniques by which these essentializing efforts were made and disrupted: for example, ethnographic engravings, physiognomic profiles, tinted sculptures, and daguerreotypes. In doing so we will attend closely to the traffic between discourse and technique in order to explore the historical contingency of the meanings that are attached to qualities and things. We will investigate these questions through the close examination of both historical works and resonant contemporary works by artists like James Luna, Toyin Odutola, and Kara Walker, as well as through readings from art and cultural history, the study of science, technology, and society, critical race theory, and social anthropology.

 

Literatur

Chaplin, Joyce. “Race.” _The British Atlantic World, 1500-1800_, edited by David Armitage and Michael Braddick, pgs. 173-90. New York: Palgrave Macmillan, 2002.; Fend, Mechthild. “Skin Colour [selection],” in _Fleshing Out Surfaces: Skin in French Art and Medicine, 1650-1850, _pgs. 143-167. Manchester: Manchester University Press, 2016.; Stephens, Michelle. “Introduction: Fleshing Out the Act [selection],”_Skin Acts: Race, Psychoanalysis, and the Black Male Performer,_pgs.1-10.Durham, NC: Duke University Press, 2014.; Lehmann, Ann-Sophie. “The Matter of the Medium: Some Tools for an Art Theoretical Interpretation of Materials,” in _The Matter of Art: Materials, Techniques, Meanings, 1200-1700._ Manchester: Manchester University Press, 2015, pgs. 21-41.; Bernstein, Robin. “Dances with Things: Material Culture and the Performance of Race.” _Social Text _27, no. 4 (2009): 67-94.

Bemerkung

Die erste Sitzung findet digital statt, alle weiteren Sitzungen werden in Präsenz durchgeführt.

Prüfung

Hausarbeit

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2021/22. Aktuelles Semester: SoSe 2025.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin