AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Think Tanks für die Zukunft: Vorstellungen Weltbürgerschaft in Zeiten des neuen Materialismus - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Studienprojekt Veranstaltungsnummer 53753
Semester WiSe 2021/22 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Blended Course

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 14:00 bis 16:00 wöch 27.10.2021 bis 16.02.2022  507 (Seminarraum)
Stockwerk: 5. OG


alttext alttext
Inv118 Edison-Höfe - Invalidenstraße 118 (I 118)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Leitsystem im Außenbereich Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     10
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Personen
Zugeordnete Personen Zuständigkeit
Schmoller, Jesko , Dr. verantwortlich
Stephan, Manja , Prof. Dr. verantwortlich
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Süd-u. Südostasienstudien Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   3+4  -  
Master of Arts  Zentralasien-Studien Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   2+4  -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Asien- und Afrikawissenschaften
Inhalt
Kurzkommentar

Die Ausgestaltung des Blended Learning hängt von der Pandemieentwicklung ab; Details werden zu Semesterbeginn im Austausch mit den Teilnehmer:Innen festgelegt

Kommentar

Information über den Inhalt des Kurses zu Thema, Art der Daten, Quellen usw., um eine fundierte Wahl treffen zu können, am Kurs teilzunehmen

 

Among the major premises of New Materialism is the repositioning of the human vis-a-vis non-human agents; that is to overcome the privileged centrality of the human subject in processes of world-making. Paying critical materialist attention to the pervasive influences of especially late capitalism and climate change, studies in new materialism aspire to re-examine human agency, humanity, as well as the dynamic relationships between human and non-human beings.

Starting from here, the two-partite international research seminar aims at developing a decolonial approach that enables students from Asian Studies at IAAW and University of Central Asia in Tajikistan to debate and develop visions for global citizenship that entails new ethical forms of being-in-the-world.

Envisioning the ‘global citizen’ in research-based think tanks, students will develop alternative designs for future human/non-human co-existence in Asia, Europe, and beyond. Thus, the following potential research topics and their specific forms of their material mediation include local responses to global challenges in the context of rapid urbanization, migration, education, environment and health, religious and other forms of diversity, heritage, as well as artificial intelligence.

The seminar is a research-based teaching collaboration to be funded by the DAAD. The seminar will be continued in SoSe 22 and concludes with students’ presentation of think tank results at a workshop to be held at the UCA Tajikistan.

 

Lernziele:

Information über die Fähigkeiten und Kompetenzen, die im Kurs entwickelt werden sollen (z.B. Lesen und Interpretation von Originaltexten, akademisches Schreiben, Feldforschung usw.)

 

A focus on transcultural, transregional, and transdisciplinary competencies and methods, the seminar will enable students 1) to recognize global challenges of co-existence in their complex interdependencies; 2) to critically rethink contingent realities, lifeworlds and entanglements beyond those still prevalent paradigms that build on the modernist dualism of subject-object separation, social constructivism or on hegemonic knowledge formations shaped by eurocentrism and (neo)colonialism; 3) to engage in international team-based research groups, be pro-active in group-discussions and various presentation formats; 4) be involved in digital peer-learning and peer-review activities and 5) to participate in dialogical research formats that sensitize for decolonial approaches, and for reflecting research ethics and positionality.

 

Especially desired is the commitment to participate in both semesters and the final workshop in Dushanbe (1-3 September 2022), and interest in writing the MA thesis on a related topic. Required also the successful completion of Modules 1 +2 (MA Zentralasienstudien / MA Süd- und Südostasienstudien) and/or at least 30 LP at MA level

Bemerkung

Dieser Kurs ist nur in Kombination mit der gleichnamigen UE bzw. dem gleichnamigen SPJ belegbar.

 

 

Prüfung

Hausarbeit / Forschungsbericht; mündliche Prüfung

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2021/22. Aktuelles Semester: SoSe 2025.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin