AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Global Histories of Poverty and Wealth: Inequality Regimes in the 20th-21st Centuries - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Masterseminar Veranstaltungsnummer 51434
Semester WiSe 2021/22 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 12:00 bis 14:00 wöch von 20.10.2021  4026 (Seminarraum)
Stockwerk: 4. OG


Fried191 Institutsgebäude - Friedrichstraße 191 (FRS191)

  findet statt     20
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Römer, Felix , Dr.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  European History Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Master of Arts  European History Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )     -  
Master of Arts  Geschichtswissenschaften Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2016 )     -  
Master of Arts  Geschichtswissenschaften Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )     -  
Master of Arts  Geschichtswissenschaften Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2018 )     -  
Master of Arts  Global History Hauptfach ( POVersion: 2012 )     -  
Master of Arts  Global History Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2020 )     -  
Master of Arts  Mod. Europ. Geschichte Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Master of Education (BS)  Geschichte 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Master of Education (GYM)  Geschichte 1. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Master of Education (GYM)  Geschichte 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Master of Education (ISG)  Geschichte 1. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )     -  
Master of Education (ISG)  Geschichte 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )     -  
Master of Education (ISS)  Geschichte 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Programmstudium-o.Abschl.  Geschichte Programm ( POVersion: 1999 )     1 - 6 
Programmstud.-o.Ab.Prom.  Geschichte Programm ( POVersion: 1999 )     1 - 6 
Programmstud.-o.Abschl.MA  European History Programm ( POVersion: 1999 )     1 - 6 
Programmstud.-o.Abschl.MA  Geschichte Programm ( POVersion: 1999 )     1 - 6 
Programmstud.-o.Abschl.MA  Global History Programm ( POVersion: 1999 )     1 - 6 
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Philosophische Fakultät, Institut für Geschichtswissenschaften
Inhalt
Kommentar

Global economic inequality is one of the most salient political issues of our time, and the current pandemic crisis has only reinforced existing disparities in income and wealth around the world. In the wake of the global financial crash of 2008, rising levels of inequality have also sparked renewed academic interest in the subject across various disciplines.

This course will give students a grounding in the interdisciplinary literature and will introduce them to recent historical research on the subject. In particular, it will take inspiration from Thomas Piketty’s latest work. In ‘Capital and Ideology’, Piketty has posited that existing levels and configurations of inequality in any society past and present have been rooted in underlying ‘inequality regimes’. Inequality regimes, in turn, are based on complex assemblages of ‘property regimes’ and ‘political regimes’, including ideological discourses and power relations that are subject to historical change.

In this course, we will test and build on Piketty’s analytical model to explore historical trajectories, causes, discourses and policies relating to both within-country and cross-country inequalities. To understand discussions of world poverty, development and inequality at the global and European level, we will take a transnational perspective and look at international organisations such as the UN or the EC/EU. We will pay particular attention to the transformative period since the 1970s and 1980s when an increasing number of societies around the world began to transition to the current ‘hyper-capitalist inequality regime’ (Piketty) on the back of deindustrialisation, the neoliberal turn and other socio-political processes. Throughout the course, special emphasis will be placed on theoretical concepts and statistical measurements that have guided political debates and public perceptions of economic inequality to the present day.

We will consider case studies from different world regions and take account of intersectional inequalities of race, class, and gender. In order to explore different historical angles to the themes of the course, we will approach the subject from various methodological perspectives, including social and economic history, intellectual history, cultural history, and the history of knowledge.

For the most part, the course will take place in the form of synchronous class meetings.

Literatur

Christiansen, Christian Olaf and Steven L. B. Jensen (eds.), Histories of Global Inequality. New Perspectives (Basingstoke, 2019).

Nützenadel, Alexander and Daniel Speich Chassé (eds.), Special Issue: ‘Global Inequality and Development after 1945‘, Journal of Global History 6 (2011).

Piketty, Thomas, Capital and Ideology (Harvard, 2020).

Pinto, Pedro Ramos and Poornima Paidipaty (eds.), Special Issue: 'Measuring Matters‘, History of Political Economy 52 (2020), 3.

Sutcliffe-Braithwaite, Florence, Class, Politics, and the Decline of Deference in England, 1968-2000 (Oxford, 2019).

Thane, Pat (ed.), Unequal Britain: Equalities in Britain since 1945 (London and New York, 2010).

Salverda, Wiemer, Brian Nolan, and Timothy M. Smeeding (eds.), The Oxford Handbook of Economic Inequality (Oxford and New York, 2009), 3-23 (Introduction).

Bemerkung

Ausgleichsberechtigte Studierende wenden sich zur bevorzugten Platzvergabe per E-Mail mit einem Nachweis der Ausgleichsberechtigung an die Studienkoordinationsstelle Geschichte. Ausschlussfrist für die Geltendmachung von Ausgleichsberechtigungen ist der letzte Tag der zentralen Frist, 16 Uhr. Textnachrichten in AGNES werden hingegen nicht gelesen!

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2021/22. Aktuelles Semester: SoSe 2025.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin