AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Documentaries in the Bush Era - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250095
Semester WiSe 2021/22 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Blended Course

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Do. 18:00 bis 20:00 wöch 21.10.2021 bis 17.02.2022  1.601 (Seminarraum)
Stockwerk: 6. OG


alttext alttext
Doro24 Universitätsgebäude am Hegelplatz - Dorotheenstraße 24 (DOR 24)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Ben Mna findet statt

The first session will take place in the classroom.

  30
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Ben Mna, Ilias
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Amerikanistik Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

Why is the presidency of George W. Bush (2001-2009) often described as the “golden age of documentary filmmaking”? What did certain documentaries offer their viewers in the post-9/11 climate of neoconservative jingoism and corporate-driven globalization?

In this course, we will explore several high-profile documentary films from the 2000s; from Michael Moore’s Fahrenheit 911 to Morgan Spurlock’s Supersize Me and Al Gore’s An Inconvenient Truth. Special focus will be given to the narrative structures of these films, which presented accessible and entertaining counter-narratives to the “regimes of truth” produced by the Bush-Cheney administration.

Through in-class discussions and case studies, we will engage these documentaries from a formal and (con)textual perspective and find out, which “gaps” they filled. In doing so, we will enhance our understanding of the role of user-generated content, collaborative filmmaking, and the widespread pursuit of information from channels outside of corporate media and official government communication.

Pending official COVID restrictions and recommendations the course will be offered in a “blended learning” format, incorporating both in-person sessions and remote learning.

 

Recommended Literature:

Friedman, Jeffrey, et al. (2012): The Art of Nonfiction Movie Making. Praeger; Illustrated Edition (August 17, 2012)

Kellner, Douglas (2009): Cinema Wars: Hollywood Film and Politics in the Bush-Cheney Era. Wiley-Blackwell; 1st edition (September 13, 2011)

McIver, Damian (2010): Popular Political Documentaries: Case Studies of Magnetic Media. University of Tasmania, July 2010

Wilkman, John (2020): Screening Reality: How Documentary Filmmakers Reimagined America. Bloomsbury Publishing; Illustrated Edition (February 18, 2020)

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2021/22. Aktuelles Semester: WiSe 2024/25.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin