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Representing History in Literature - Detailseite

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  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250094
Semester WiSe 2021/22 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link https://moodle.hu-berlin.de/course/view.php?id=106607
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Do. 10:00 bis 12:00 wöch 21.10.2021 bis 17.02.2022  2094 (Hörsaal)
Stockwerk: 1. OG


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UdL6 Universitäts-Hauptgebäude - Unter den Linden 6 (UL 6)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Klepper findet statt     45
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Klepper, Martin , Prof. Dr. phil.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Amerikanistik Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

History is vicious thing because it changes like a vexed image, depending on who looks, when you look, and how you look. Maybe literature can deal with this better than history books, which seem to have to choose one perspective. History is akin to Memory, collective or cultural memory or re-memory (as Toni Morrison calls it), sometimes to Trauma, first-generation or second-generation trauma aka post-memory, sometimes to the Archive, sometimes to Textuality or Intertextuality – and sometimes of course also to media and/or commodity culture. In this seminar we will look at six texts: one from the Age of Reform, a sentimental history of Puritanism (Hope Leslie) and one from Southern Modernism, a fragmented history of race and class (Absalom, Absalom). We will read two from postmodernism: a graphic novel of post-memory (Maus), a specular (and speculative) history of the Kennedy murder (Libra). And we will study two texts from the last two decades: a legal/propertied pre-history of slavery (A Mercy) and a Turtle Mountain history of termination (The Night Watchman). How do these texts deal with history? How do they treat the vexed images of historical perspectives? Why do they try? These will be some of our questions.

Reading:

  • Catherine Maria Sedgwick – Hope Leslie (1827)
  • William Faulkner – Absalom, Absalom! (1926)
  • Art Spiegelman – Maus (1980-91)
  • Don DeLillo – Libra (1988)
  • Toni Morrison – A Mercy (2008)
  • Louise Erdrich – The Nightwatchman (2020)

Hybrid/Online Format: This will be a synchronous course – depending on what is allowed either through Zoom or in person in a room (see below) – or a mixture of in-class and Zoom. We will meet on a weekly basis, so you need to block the time. You need to be in Berlin!

Support:

There will be a Moodle site with information and links. On this site you will also find the information in which final format the seminar will be held.

Requirements:

  • In a small group produce a podcast on one of the books on a specific topic. MAP: this module demands a 20-page term paper in one of the two seminars.

Please register through Agnes, it’s my only way to get the access data to the moodle course to you!

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2021/22. Aktuelles Semester: WiSe 2024/25.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin