AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

American History in Film - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250100
Semester WiSe 2020/21 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Digital

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Do. 12:00 bis 14:00 wöch 05.11.2020 bis 25.02.2021    Löbbermann findet statt     50
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Löbbermann, Dorothea , Dr. phil.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Education (BS)  Englisch 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )   -  
Master of Education (GYM)  Englisch 1. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )   -  
Master of Education (GYM)  Englisch 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )   -  
Master of Education (ISG)  Englisch 1. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )   -  
Master of Education (ISG)  Englisch 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )   -  
Master of Education (ISS)  Englisch 1. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )   -  
Master of Education (ISS)  Englisch 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

In 1915, film pioneer D.W. Griffith famously declared that the cinema would replace books and libraries as the repository of historical knowledge. He also believed that films gave viewers direct access to historical truth. While most students would quickly argue that historical films are interpretations of history that echo the filmmakers’ perspective on the historical events, many of us still learn history through cinematic representation. In this course, we will therefore critically analyze this phenomenon and explore feature films as a form of historical narrative: different from historical novels or history books, but also mirroring many of their techniques. Thereby we will understand history as always narrated, and therefore dramatized and partial (Hayden White). In order to establish a historical perspective, all films discussed in this course will deal with US American history ca. 1850s – 1950s. Students will learn to use tools to analyze film, they will research historical contexts of selected films, they will engage with the reception of the films by contemporary audiences, and they will critically and creatively respond to films. For instance, we will analyze Griffith’s conceptualization of white supremacy during Reconstruction (1863 – 1877) in Birth of a Nation (1915), the protests its racism provoked, and the “answer” to this film by African American film pioneer Oscar Micheaux’s Within Our Gates (1920). Another likely pairing under consideration is Django Unchained (Q. Tarantino, 2012) and Twelve Years a Slave (S. McQueen, 2013); or The Searchers (J. Ford, 1956) and Meek’s Cutoff (K. Reichardt, 2010) – representations of Slavery and the Westward Expansion, respectively, that invite analysis about whose history is told, and by whom. Other films will be selected together in class. Students will explore projects individually and in groups. The course will be a hybrid of synchronous and asynchronous sessions. Please familiarize yourselves with the Moodle page and introduce yourselves to each other before our first meeting on Thursday, November 5th on Zoom. You will be invited to the Moodle site (and the Zoom sessions) at the end of the registration period.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2020/21. Aktuelles Semester: WiSe 2024/25.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin