AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Imagining Late Medieval Imagination (Part I and Part II) - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250073
Semester SoSe 2020 SWS 4
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Digital

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 14:00 bis 16:00 wöch 15.04.2020 bis 15.07.2020  1.502 (Seminarraum)
Stockwerk: 5. OG


alttext alttext
Universitätsgebäude am Hegelplatz - Dorotheenstraße 24 (DOR 24)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Otto findet statt     30
Mi. 16:00 bis 18:00 wöch 15.04.2020 bis 15.07.2020  1.502 (Seminarraum)
Stockwerk: 5. OG


alttext alttext
Universitätsgebäude am Hegelplatz - Dorotheenstraße 24 (DOR 24)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Otto findet statt     30
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Otto, André , Prof. Dr.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2017 )   4+4  -  
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   4+4  -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

In the transition to the English (reception of the) Renaissance, late medieval literary treatment of the imagination constitutes a principal site for literary and textual self-reflection. On the one hand, the focal point of this engagement is the ambivalent nature of the imagination, for it is both a particular capacity that distinguishes the human being and a highly dangerous faculty that can become uncontrollable, affecting not only the human mind but from there the entire human body. On the other hand, the literary treatment of the imagination often takes the form of highly elaborate allegorical depictions with strong intertextual links. It thereby points to the heart of medieval conceptions of what would later be called literature.

Through close readings of paradigmatic texts from Chaucer’s House of Fame to the English mystic Margery Kempe, from Lydgate’s Temple of Glass to Hoccleve’s Complaint, this class aims at providing an introduction to late medieval English literature as well as its cultural contexts. Via depictions of the imagination, the texts we will be reading problematise such crucial issues as the place and power of literature and poetry, the affective dimension poetic language, ideas of how the process of the imagination works and how it relates to memory. But they also discuss questions of authorship as well as the status of literary texts being written in English.

The course seeks to complement the readings of the medieval texts with theoretical and historical approaches that should provide different accesses to the alterity of pre-Renaissance English culture and society.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2020. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin