AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Discourse on Religion, Identity and Belonging: In a case of Azerbaijan - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Übung Veranstaltungsnummer 51469
Semester WiSe 2019/20 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Wichtige Änderungen

Terminierung genau beachten, Blockkurs!

Termine

Gruppe 1 iCalendar Export iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer
iCalendar Export Fr. 10:00 bis 18:00 wöch von 07.02.2020 
Einzeltermine anzeigen
Institutsgebäude - 0007 Hausvogteiplatz 5-7 (HV 5) - (Unterrichtsraum)   findet statt     28
iCalendar Export Sa. 10:00 bis 18:00 wöch von 08.02.2020 
Einzeltermine anzeigen
Institutsgebäude - 4031 Friedrichstraße 191 (FRS191) - (Unterrichtsraum)   findet statt     28
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Personen
Zugeordnete Personen Zuständigkeit
Aliyeva, Lala , Dr. begleitend
Auch, Eva-Maria , Prof. Dr. verantwortlich
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  European History Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Master of Arts  European History Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )     -  
Programmstud.-o.Abschl.MA  European History Programm ( POVersion: 1999 )     -  
Master of Education (ISS)  Geschichte 1. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Master of Education (GYM)  Geschichte 1. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Master of Education (ISG)  Geschichte 1. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )     -  
Master of Education (ISS)  Geschichte 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Master of Education (GYM)  Geschichte 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Master of Education (BS)  Geschichte 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Master of Education (ISG)  Geschichte 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )     -  
Bachelor of Arts  Geschichte Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )     -  
Bachelor of Arts  Geschichte Kernfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2017 )     -  
Bachelor of Arts  Geschichte Kernfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )     -  
Programmstud.-o.Ab.Prom.  Geschichte Programm ( POVersion: 1999 )     -  
Programmstud.-o.Abschl.MA  Geschichte Programm ( POVersion: 1999 )     -  
Programmstudium-o.Abschl.  Geschichte Programm ( POVersion: 1999 )     -  
Bachelor of Science  Geschichte Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2017 )     -  
Bachelor of Arts  Geschichte Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2017 )     -  
Bachelor of Arts  Geschichte Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )     -  
Bachelor of Science  Geschichte Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )     -  
Bachelor of Arts  Geschichte Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )     -  
Bachelor of Science  Geschichte Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )     -  
Master of Arts  Geschichtswissenschaften Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Master of Arts  Geschichtswissenschaften Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2016 )     -  
Master of Arts  Geschichtswissenschaften Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )     -  
Master of Arts  Geschichtswissenschaften Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2018 )     -  
Bachelor of Arts  Geschichtswissenschaften Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2018 )     -  
Bachelor of Arts  Geschichtswissenschaften Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2018 )     -  
Bachelor of Science  Geschichtswissenschaften Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2018 )     -  
Master of Arts  Global History Hauptfach ( POVersion: 2012 )     -  
Master of Arts  Mod. Europ. Geschichte Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Master of Education (GS)  Sachunterricht (GeWi) Studienfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2016 )     -  
Master of Education (QGS)  Sachunterricht (GeWi) Studienfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Philosophische Fakultät, Institut für Geschichtswissenschaften
Inhalt
Kommentar

This course explores impact of religion on ethnic, national and gender identity in a case of the Muslim majority and ethno-linguistically diverse Azerbaijan. It also discusses nation’s sense of belonging in the global world. All these issues will be considered in historical perspective. This will let us move from medieval discourse to modernity. Although historical in nature, the seminar also based on interdisciplinary approach, including such fields as Islamic Studies, Social Anthropology, Gender Studies and Global Studies.

The course consists of four full-day seminars and falls into four thematic parts. Starting with Introduction, we will continue with the focus on the spread of Islam, migrations and the ethnic identity transformations in the Medieval Azerbaijan. After this historical overview on medieval period, the next day of the seminar will be devoted to the Russian colonial period with particular focus on what happened with Islam and creation of secular education this period. Our discussions will continue with debates of Azerbaijani intelligencia on national identity: Azerijiler and pan-Turkists and their echo in the contemporary Azerbaijan. The third part will be devoted to gender roles and impact of Islamic rules on the gender role prescription in historical perspective and modernity. We also will analyze the Soviet transformation of traditional gender arrangements and the Soviet women’s emancipation. At the last day we will discuss sense of belonging and what is important for Azerbaijanis: ethnicity, religion or attachment to place.

The course requirements are active participation in the seminar, which includes individual preparation for each session by reading the required texts. Students are encouraged to make comparisons with other countries, regions and religions for each topic.

 

Course Outline:

1st Day

Introduction

Islam, Migrations and the Ethnic Identity Transformations In The Medieval Azerbaijan

 

2nd Day

Religion, Education and National Challenges in the Colonial and Post-colonial Azerbaijan

Emergence of a new nation in Azerbaijan: challenging national identity

 

3rd Day

Gender identity, Gender Roles and Religion In Azerbaijan: in historical perspective and modernity

 

4th Day

Sense of Belonging: What Is Important for Azerbaijanis: Religion, Ethnicity or Attachment To Place? 

Literatur

Books

  • Audrey L. Altstadt. The Azerbaijani Turks: power and identity under Russian rule. Stanford, Calif.: Hoover Institution Press, Stanford University, 1992, pp. 365
  • Swietochowski T., Brian C. Collins. Historical Dictionary of Azerbaijan. Lanham, Maryland, & London, 1999, p.153
  • Swietochowski T. Russian Azerbaijan (1905-1920): the shaping of a national identity in a Muslim community. Cambridge University Press, Boston, 1985, p. 272
  • Swietochowski T. Russia and Azerbaijan: a borderland in transition. Columbia University Press, New York, 1995, 289 pages

Articles

  • Aliyeva, Lala. Mutual Influence of Religious and Ethnic Processes: in the Case of Azerbaijan; International Journal of Art and Sciences/ Humanities and Social Sciences Review, 2013 volume 2(4)
  • Aliyeva, Lala. Vernacular Islam in Azerbaijan; International Journal of Art and Sciences/ Humanities and Social Sciences Review, 2013 volume 2(3)
  • Aliyeva, Lala. Shia Islam In Azerbaijan: Historical Approach And Modernity; Conference Proceedings, Thomson ltd. 2013; University of Zilina
  • History of Islamic Education in Azerbaijan. Islamic Education in Secular Series: Wiener Islamstudien - Volume 4, Frankfurt am Main (Peter Lang Edition), 2013; University of Vienna
  • Auch, Eva-Maria. Aserbaidschanische Identitätssuche und Nationswerdung bis zum Beginn des 20. In: Uwe Halbach und Andreas Kappeler (Hg.): Krisenherd Kaukasus. Baden-Baden 1994, S. 94–109.
  • Auch, Eva-Maria. Zur Entstehung der aserbaidshanischen Aufklärungsbewegung im 19. In: Gerhard Höpp (Hg.): Entwicklung durch Reform. Asien und Afrika im 19. Jahrhundert (= asien afrika lateinamerika, Sonderheft 3). Berlin 1991, S. 75–85.
  • Auch, Eva-Maria. Zwischen Orient und Okzident. Bildung, Identitätssuche und Akkulturation turko-tatarischer Muslime Südkaukasiens im 19. In: Trude Maurer und Eva-Maria Auch (Hg.): Leben in zwei Kulturen. Akkulturation und Selbstbehauptung von Nichtrussen im Zarenreich. Wiesbaden 2000, S. 105–141
  • Auch, Eva-Maria. Zum Verhältnis von Religiosität, Nationalität und Gesellschaft in Aserbaidshan. In: Bert G. Fragner (Hg.): Bamberger Mittelasienstudien. Konferenzakten, Bamberg 15. - 16. Juni 1990. Berlin, Halle/Saale 1994, S. 11–24
Bemerkung

Ausgleichsberechtigte Studierende wenden sich zur bevorzugten Platzvergabe per E-Mail mit einem Nachweis der Ausgleichsberechtigung an die Studienkoordinationsstelle Geschichte. Ausschlussfrist für die Geltendmachung von Ausgleichsberechtigungen ist der letzte Tag der zentralen Frist, 16 Uhr. Textnachrichten in AGNES werden hingegen nicht gelesen!

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2019/20. Aktuelles Semester: SoSe 2020.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin