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The Dramatic Monologue in Victorian Poetry - Detailseite

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Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250047ÜWP
Semester WiSe 2019/20 SWS 3
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 14:00 bis 16:00 wöch 16.10.2019 bis 12.02.2020  3001 (Seminarraum)
Stockwerk: 2. OG


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UdL6 Universitäts-Hauptgebäude - Unter den Linden 6 (UL 6)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Otto findet statt

Seminar (2 SWS; 4 LP)

  5
Mi. 16:00 bis 18:00 14tgl. 16.10.2019 bis 12.02.2020  3001 (Seminarraum)
Stockwerk: 2. OG


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UdL6 Universitäts-Hauptgebäude - Unter den Linden 6 (UL 6)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Otto findet statt

Lektürekurs (1 SWS; 4 LP)

  5
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Otto, André , Prof. Dr.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  English Literatures Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

As a particular genre in poetry, the dramatic monologue is closely associated with the major figures of Victorian poetry. Typically representing a speaker’s thoughts and/or self-expression both in a particular fictional situation and in response to the changing parameters of this situation, the dramatic monologue not only crucially foregrounds the pragmasemiotic dimension of poetry. While belonging to late Romanticism, the genre’s focus on the situatedness of (poetic) utterances also problematizes a number of basic assumptions concerning self-expression. Because of that it can even be understood as a reaction to Romanticism and its poetics. Thus, the dramatic monologue not only highlights the fundamental split between the speaker and the author of a poem, but also enforces an active role on the part of the reader who is drawn into a game of identification with and distantiation from the speaker’s views and character. At the same time, this constant re-evaluation necessitates a corresponding self-reflection on the reader’s own position and views as well as a questioning of the workings of poetry. On this basis, the dramatic monologue serves as a very fruitful medium for investigating central 19th-century issues ranging from notions of subjectivity, desire, sexuality and madness, to questions of social and political problems of class and gender differentiation, the conceptualisation and implications of historicity or the workings and performative effectiveness of language and its affective potentials.

 

The seminar will tackle these issue through close readings of paradigmatic poetic texts while complementing these with a range of theoretical and historical approaches to the semiology, politics and culture of the Victorian era.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2019/20. Aktuelles Semester: WiSe 2024/25.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin