This course is aimed at advanced students interested in questions regarding the relationship between religion, state, and society.
This interdisciplinary and transregional comparative seminar draws on critical debates on secularism and literature on religious authorities and their relationship to various forms of democracy. It offers students of various disciplines the opportunity to gain an overview of the latest debates on the topic of state and religion. At the end of the course, students will reflect on the most important positions in current theoretical debates and be able to relate their own arguments to these positions. They will be able to explain the different models of the relationship between state and religion and present in-depth knowledge in at least one case study.
Dieser Kurs richtet sich an fortgeschrittene Studierende mit Interesse an theoretischen Fragen zum Verhältnis von Religion, Staat, und Gesellschaft. Teilnahmevoraussetzung ist die Bereitschaft zur gründlichen Vor- und Nachbereitung der Sitzungen.
Über die Disziplinen hinweg hat die Beschäftigung mit Fragen zur Religion stark zugenommen. Dieses interdisziplinäre und transregional vergleichende Seminar schöpft aus kritischen Debatten zu Säkularismus und aus der Literatur zu religiösen Autoritäten und ihrem Verhältnis zu verschiedenen Formen der Demokratie und bietet Studierenden verschiedener Fächer die Möglichkeit, sich einen Überblick über die neuesten wissenschaftlichen Debatten zum Themenkomplex Staat-Religion zu verschaffen und eigene Arbeiten hierzu zu entwickeln.
Am Ende des Kurses werden Studierende die wichtigsten Positionen in aktuellen theoretischen Debatten wiedergeben können und ihre eigenen Argumente diesen Positionen zuordnen können. Sie werden die Grundlagen verschiedener Modelle des Verhältnisses von Staat und Religion erklären können und vertieftes Wissen in mindestens einer Fallstudie präsentieren können.
Die Teilnahme setzt die Bereitschaft voraus, theoretische Texte auf Englisch zu lesen und auch ggf. wiederholt zu lesen, um sie in der Gruppe fruchtbar diskutieren zu können. Es ist für die Diskussion unerlässlich, dass die Texte gelesen worden sind. Referate stellen nicht das Zentrum des Kurses, sondern nur eine Stütze zur Lektüre dar, und sind entsprechend knapp gehalten.
Zentral sind die Zusammenfassungen zu Beginn jeder Sitzung: von allen Teilnehmer_innen wird erwartet, dass sie die wichtigsten Argumente der vorherigen Sitzung wiedergeben können, auch ungeachtet ihrer evtl. Abwesenheit. Verpasste Sitzungen sind durch Lektüre und Kontakt mit anderen Kursteilnehmer_innen aufzuarbeiten.
Teil I: Theoretische Grundfragen
Woche 1: - Einführungsveranstaltung
Woche 2: Grundlagen aktueller theoretischer Debatten und Perspektiven I
A Secular or Post-Secular Age? Charles Taylor, ‘Modes of Secularism’, in Rajeev Bhargava (ed.), Secularism and Its Critics (New York: Oxford University Press, 1998).
Charles Taylor. Introduction, A Secular Age (Cambridge: Havard University Press, 2007) pp. 1- 22.
Habermas, Jürgen (2009): Die Revitalisierung der Weltreligionen – Herausforderung für ein säkulares Selbstverständnis der Moderne? In: ders., Philosophische Texte Bd. 5: Kritik der Vernunft. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, S. 387-407.
Wendy Brown “The Sacred, the Secular and the Profane: Charles Taylor and Karl Marx” Varieties of Secularism in a Secular Age. (Harvard University Press, 2010). p. 83-104.
Zusätzliche Empfehlung:
Woche 3: Grundlagen aktueller theoretischer Debatten und Perspektiven II
Rethinking Secularisms Talal Asad, Introduction, Chapter 1 Formations of the Secular: Christianity, Islam, Modernity. (Stanford: Stanford University Press, 2003) pp. 1-66.
José Casanova, “Secularization Revisited: A Reply to Talal Asad.” in Powers of the Secular Modern: Talal Asad and His Interlocutors eds. Scott &Hirschkind (Stanford University Press, 2006) pp 12-30. Online at http://berkleycenter.georgetown.edu/publications/secularizationrevisited-a-reply-to-talal-asad 4
Akeel Bilgrami, “Secularism: Its Content and Context” SSRC Working Paper. 2008. Online: http://blogs.ssrc.org/tif/wp-content/uploads/2011/10/Secularism_Its_Content_and_Context.pdf
Charles Taylor “Why We Need a Radical Reconceptualization of Secularism” in The Power of Religion in the Public Sphere (New York: Columbia University Press, 2011) pp. 34-59.
Saba Mahmood “Can Secularism be Other-wise?” in Varieties of Secularism in a Secular Age. (Harvard University Press, 2010). 282-300
Woche 4: Säkularismus und Säkularität außerhalb des Westens
Religion, Law and the State in Asia, the Middle East and North Africa” (Cambridge University Press, 2018). Ausschnitte.
Teil II: Fallstudien
Woche 5: Französische Laizität
Joan Scott. The Politics of the Veil. (Princeton University Press, 2007) Ausschnitte.
Talal Asad, “Trying to Understand French Secularism,” in Hent de Vries and Lawrence E. Sullivan, eds., Political Theologies: Public Religions in a Post-Secular World (New York: Fordham University Press, 2006), pp. 494-526
Olivier Roy “French Laïcité and Islam: Which is the Exception” Secularism Confronts Islam (New York: Columbia University Press, 2007.) pp. 13-35.
Woche 6: Säkularität und Religion in der Türkei
Gökariksel, Banu and Katharyne Mitchell. “Veiling, secularism, and the neoliberal subject: national narratives and supranational desires in Turkey and France,” Global Networks 5 no. 2 (2005):147–165.
Woche 7: Säkularität und Religion in den USA
Winnifred Fallers Sullivan. The Impossibility of Religious Freedom. (Princeton University Press, 2005) Ausschnitte.
Wendy Brown Regulating Aversion: Tolerance in the Age of Identity and Empire. (Princeton: Princeton University Press, 2006). Chapters 1, 2, 5.
José Casanova, “Evangelical Protestantism: From Civil Religion to Fundamentalist Sect to New Christian Right” Public Religions in the Modern World (Chicago: University of Chicago Press, 1994) pp.135-166.
Susan Harding The Book of Jerry Falwell: Fundamentalist Language and Politics. (Princeton: Princeton University Press, 2001) Ausschnitte. 6
Wendy Brown “American Nightmare: Neoliberalism, Neoconservatism, and DeDemocratization” Political Theory 2006 34(6) 690-714
William Connolly "The Evangelical-Capitalist Resonance Machine" Political Theory 33 (2005) 869-86.
Woche 8: Säkularität und Religion in Indien
Rajeev Barghava “The Distinctiveness of Indian Secularism in T.N. Srinivasan (ed.) The Future of Secularism, Oxford University Press, Delhi, 2006, http://www.chereum.umontreal.ca/activites_pdf/session%202/Barghava_Distinctiveness%20of% 20Indian.pdf
Rajeev Bhargava (ed.) Secularism and its Critics, Oxford (University Press, New Delhi, 1998.) Ausschnitte Anuradha Dingwaney Needham and Rajeswari Sunder Rajan, The Crisis of Secularism in India (Durham: Duke University Press, 2007) Ausschnitte.
Woche 9: Säkularität und Religion in Ägypten
Talal Asad “Reconfigurations of Law and Ethics in Colonial Egypt”, in Formations of the Secular: Christianity, Islam, Modernity. (Stanford: Stanford University Press, 2003) pp. 205-256.
Hussein Agrama Questioning Secularism: Islam, Sovereignty and the Rule of Law in Egypt (University of Chicago Press, 2012) Ausschnitte.
Hussein Agrama “Reflections on Secularism, Democracy and Politics in Egypt.” American Ethnologist, 39(1): 26-31.
Olivier Roy “This is not an Islamic revolution” The New Statesman, 15 Feb. 2011. http://www.newstatesman.com/religion/2011/02/egypt-arab-tunisia-islamic
Woche 10: Säkularität und Religion in Indonesien
Literaturhinweise folgen
Teil III: Eigene Arbeiten und Abschluss
Woche 11: Vorstellung und Besprechung eigener Projekte und Hausarbeiten
Woche 12: Abschlussdiskussion |