AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Experiencing Uncertain Knowledge: The Early-Modern Essay - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250145Ü
Semester WiSe 2018/19 SWS 2
Rhythmus jedes Semester Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Di. 18:00 bis 20:00 wöch 1.502 (Seminarraum)
Stockwerk: 5. OG


alttext alttext
Universitätsgebäude am Hegelplatz - Dorotheenstraße 24 (DOR 24)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Otto findet statt     5
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Otto, André , Prof. Dr.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  English Literatures Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Master of Arts  Europäische Literaturen Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

The essay as a new form of prose writing emerges towards the end of the 16th century and gives expression to profound changes in the order and conceptualization of knowledge and truth. It not only manifests an insistent questioning of authorities and beliefs, but foregrounds the necessity for new ways of legitimizing knowledge that concern the parameters involved in the acquisition of knowledge as well as the mediality of knowledge. At the heart of the essay is an experience of provisionality that points to a fundamental ontological uncertainty and makes experience a central epistemological category. At the same time, the literary form of the essay itself provides an experience of provisionality by making knowledge dependent on a process of writing that refers to and engenders a new kind of subjectivity. Starting from the two decisive models of Montaigne and Bacon and ending with the essayistic textuality of Thomas Browne, the course aims at tracing these transformations of knowledge from the end of the 16th to the middle of the 17th century in their respective traditions of the personal and the scientific essay and at situating them in their political, media-historical as well as subject-philosophical contexts in order to analyze the essay as a literary epistemological enterprise.

 

Primary texts will be provided in electronic form on moodle, even though the acquisition of Francis Bacon’s Major Works in the Oxford UP edition by Brian Vickers (2008) and Thomas Browne’s Religio Medici in the edition by Stephen Greenblatt and Ramie Targoff (2012) is recommended.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2018/19. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin