AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Immigration and Cinema: Exile, Aesthetics and Institutions - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Forschungsseminar Veranstaltungsnummer 53761
Semester WiSe 2018/19 SWS 2
Rhythmus jedes Semester Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 14:00 bis 18:00 14tgl./2 24.10.2018 bis 13.02.2019  1.505 (Seminarraum)
Stockwerk: 5. OG


alttext alttext
Universitätsgebäude am Hegelplatz - Dorotheenstraße 24 (DOR 24)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     15
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Siddique, Salma , Dr. verantwortlich
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Asien- und Afrikawissenschaften
Inhalt
Kommentar

The research focus of this Q-team will be immigration and cinema, where we will study the ways

in which immigrant filmmaking differs from the dominant style and how

the nostalgic, at times melancholic aspect, of the immigrant experience are expressed

cinematically. Intersecting with multiple disciplinary fields such as

anthropology, migration studies, cultural studies, gender and intersectionality, and

postcolonial studies, this research course will examine the ideological and ethical

implications of immigrant filmic representation and practice.

 

The enquiry fields of this course are

  1. Role of dislocation in shaping cinematic expression
  2. The role of institutions and platforms such as film festivals, funding organisations and

archives in shaping and curating films by and about immigrants.

  1. Identification of experiences such as (but not limited to) nostalgia, alienation and

marginality as constitutive of the intercultural, immigrant subjectivity on film.

 

 Multiple labels and categories, such as exilic cinema, diasporic cinema, accented

cinema, intercultural cinema and following my own research, evacuee cinema, express the

various modalities of migration with respect to cinema. Each of these encapsulate a specific

relationship to cinema production and territorial location, which in turn shapes the

questions we ask. What memories and truths emerge in intercultural cinema (Laura Marks),

which might be elusive in diasporic communities? What do different genres such as reveal

about an exilic subjectivity? What is exactly an interstitial mode of production? How does

film policy and institutions of the host country influence narrative choices of displaced

filmmakers? Who are the refugee filmmakers of Germany? These are just a few of research

questions that Q-team “Immigration and Cinema” will work with.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2018/19. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin