AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

New Queer Cinema - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250069
Semester WiSe 2018/19 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 14:00 bis 16:00 wöch 3001 (PC-Pool)
Stockwerk: 2. OG


alttext alttext
Universitäts-Hauptgebäude - Unter den Linden 6 (UL 6)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Haschemi Yekani findet statt     30
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Haschemi Yekani, Elahe , Prof. Dr.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Amerikanistik Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

This course will revisit the 1990s boom of queer representations on the big screen, or the “new queer cinema” as film critic Ruby Rich called it in 1992. We will discuss a number of films that have been influential in shaping this “new queer” aesthetics. While these films do not follow one specific aesthetic or political agenda, they challenged and changed the representation of gender and sexuality lastingly by providing unflinching and not always sympathetic representations of queer life. No longer a humanist call for the inclusion of gay, lesbian and transgender people into mainstream society, these movies interrogate the very binary construction of gender and sexuality. The aim of the seminar is to familiarise students with the methodological tools of film analysis and provide theoretical insights into film studies, for example, gaze theories. Students will learn to interrogate the cultural and visual construction of gender and sexuality and will be introduced to the theoretical framework of Queer Theory as well as gain insights into the US cultural politics of the 1990s addressing issues such as homo- and transphobia, racism as well as the so-called AIDS crisis of the time. Finally, we will also briefly discuss whether now, twenty-five years later, a “new wave” queer cinema is emerging.

A digital reader on Moodle with relevant secondary material will be provided at the beginning of the course. It is strongly recommended to watch at least a few of the films before the semester starts.

 

Recommended Films:

 

Mala Noche (Gus Van Sant, 1986)

Tongues Untied (Marlon Riggs, 1989)

The Celluloid Closet (Rob Epstein and Jeffrey Friedman, 1995)

Silverlake Life: The View from Here (Peter Friedman and Tom Joslin 1993)

Poison (Todd Haynes, 1990)

Swoon (Tom Kalin, 1992)

The Living End (Gregg Araki, 1992)

Go Fish (Rose Troche, 1994)

The Watermelon Woman (Cheryl Dunye, 1996)

High Art (Lisa Cholodenko, 1998)

By Hook or By Crook (Silas Howard and Harry Dodge, 2001)

Interior. Leather Bar (Travis Mathews, 2013)

Carol (Todd Haynes, 2015)

 

All films can be found in the Mediothek of the Sprachenzentrum (DOR 65)

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2018/19. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin