Kommentar |
Language requirements: min. English B2
This anthroplogically inflected course is interdisciplinary in nature. The aim of the course is to explore and critically analyse certain aspects of Berlin’s museological landscape using anthropological methods. This will be realized during the various field trips to relevant sites. The focus is on two particularly visible and conflict-ridden aspects of this landscape, namely the Jewish narrative and the topic of migration. Although this course is based in social/cultural anthropology it does indeed engage with other disciplines and might be of interest to students of history, theology, art history, not to mention the more theme-based programmes of Urban Studies, Ethics, and Museum Studies. English B2 Required.
All the lectures will be in English. German is not required for this course, but would be an asset as it would allow for in-depth exploration of a number of German texts and museums.
Dieser Kurs ist ethnologisch geprägt, aber auch interdisziplinär relevant. Das Ziel ist, bestimmte Merkmale der Berliner Museumslandschaft zu erforschen und zu hinterfragen. Ethnologische Methoden werden während mehrerer Ausflüge zu Berliner Museen geübt. Der Fokus liegt auf zwei besonders sichtbaren und diskutierten Aspekten dieser urbanen Landschaft. Diese sind der jüdische Topos und das Migrationsthema. Dieser Kurs ist nicht nur für EthnologInnen gut geeignet, sondern auch für StudentInnen anderer Fächer, wie z. B. Geschichte, Religionswissenschaft, Kunstgeschichte und/oder themenbezogener Fächer wie Urban Studies, Ethik und Museum Studies von Interesse. Sprachlichen Voraussetzungen Englisch B2. Vorlesungssprache: Englisch.
|
Literatur |
Y. Michal Bodemann (1996). Gedächtnistheater. Die jüdische Gemeinschaft und ihre deutsche Erfindung. Hamburg: Rotbusch. Wolfgang Kaschuba (2006). Einführung in die Europäische Ethnologie. München: C.H. Beck. (Specific sections on methods: Wahrnehmungsspaziergang, Teilnehmende Beobachtung, Interviewmetodik). Ostow, Robin. (2007). “From Displaying ‘Jewish Art’ to (Re)Building German-Jewish History: The Jewish Museum Berlin.” In Vijay Agnew (ed.). Interrogating Race and Racism. University of Toronto Press. 289-319. Young, James, E. (2000). “Chapter Six: Daniel Libeskind’s Jewish Museum in Berlin: The Uncanny Arts of Memorial Architecture.” In James E. Young. At Memory’s Edge: After-Images of the Holocaust in Contemporary Art and Architecture. Yale University Press. New Haven. 152-182. Friedrich von Bose et al. (Hrgs.) (2012) Museum X. Zur Neuvermessung eines mehrdimensionalen Raumes. Panama Verlag. Berlin. Macdonald, Sharon (2006) (ed.): A Companion to Museum Studies, Malden/Oxford. Gökce Yurdakul and Y. Michal Bodemann. (2010) Staatsbürgerschaft, Migration und Minderheiten. Inklusion und Ausgrenzungsstrategien im Vergleich. Wiesbaden: WS-Verlag. Michael Rothberg and Yasemin Yildiz. (2011). “Memory Citizenship: Migrant Archives of Holocaust Remembrance in Contemporary Germany.” Parallax (Special Issue on Transcultural Memory) 17.4, 32-48. Wolfgang Benz (2011) Antisemitismus und „Islamkritik“: Bilanz und Perpektive. Berlin: Metropol. Matti Bunzl (2005) “Between Anti-Semitism and Islamophobia: Some Thoughts on the New Europe.” American Ethnologist 32.4. 499-508. Shooman, Yasemin and Riem Speilhaus (2010). “The concept of the Muslim enemy in the public discourse” In Jocelyn Cesari (ed.) Muslims in the West after 9/11. Religion, politics, and law. Routledge: London and New York. 198-228.
|