AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Reproductions of History in American Fiction - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250085
Semester SoSe 2017 SWS 2
Rhythmus jedes Semester Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Do. 14:00 bis 16:00 wöch 1.501 (Seminarraum)
Stockwerk: 5. OG


alttext alttext
Universitätsgebäude am Hegelplatz - Dorotheenstraße 24 (DOR 24)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Isensee findet statt     30
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Isensee, Reinhard , PD Dr. phil.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Amerikanistik Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

The course takes a closer look at the white savior genre as a site of reproducing hegemonic cultural narratives of race and ethnic relations in U.S. American society past and present. Although the narrative trope of the white savior has featured in US American literature as early as the 19th century and – since the 1960s –  in American movies, it has enjoyed increasing popularity in the past two decades with the publication of novels such as S. Monk Kidd’s The Secret Life of Bees (2001) and K. Stockett’s The Help  and the release of movies like Dangerous Minds  or 12 Years a Slave. Based upon a closer look at the origins of the genre and its specific versions in U.S. literature and film, in a first step, the class discussion will explore the aims and functions of white savior narratives as they are informed by and reflect (white) public and academic debates on race, racism and racial identity in U.S. American society. In a second step, we will analyze continuities and discontinuities with regard to the thematic concepts (morality, white supremacy and paternalism) and narrative strategies (storyline, character constellation, conflict, narrative voice) in selected literary and visual representations, including K. Stockett’s The Help (2009) and H. Lee’s To Kill A Mockingbird (1960) as well as Pocahontas (1995), Dangerous Minds (1995) and Avatar (2009). In a final step, we will identify and evaluate the impact that these texts (as manifestations of the white savior trope) have had on the exclusion of minority voices in terms of articulating their perspectives on U.S. American history.   

Course requirements include regular and active class participation and one in-class presentation.

Please register for the course via AGNES.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2017. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin