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Women`s Disability Memoirs and US-American Disability Culture - Detailseite

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Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250077
Semester SoSe 2017 SWS 2
Rhythmus jedes Semester Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich

Termine

Gruppe 1 iCalendar Export iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer
iCalendar Export Mi. 12:00 bis 14:00 wöch
Einzeltermine anzeigen
Institutsgebäude - 347 Invalidenstraße 110 (I 110) - (Unterrichtsraum) Röder findet statt     30
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich

Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2014 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2014 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

This seminar introduces the disability memoir as a genre which provides a differentiated insight into central aspects of disability culture in the USA. It offers an introduction to disability studies and its significance for American Cultural and Literary Studies. By focusing on examples of women’s disability autobiographies, we will discuss the authors’ personal accounts of the social dimension of disability politics in the USA. We will explore the gendered, embodied experiences of disability represented by women autobiographers in the late 20th to the early 21st centuries by addressing the following questions:

  • How do the texts engage with the complex interrelations between the embodied categories of disability, gender, ethnicity and sexual orientation?
  • Do the texts challenge traditional images of disabled women and dominant medical discourses of disability?
  • Which plot models are used in these texts and how do they relate to the representation of embodied disability experiences?

In the second part of this course, seminar participants will learn how to devise and formulate further research questions and topics on their own.

We will read the following texts:

Georgina Kleege: Sight Unseen (1999)

  1. A. Brownworth and S. Raffo (eds.): Restricted Access. Lesbians on Disability (1999) excerpts

Simi Linton: My Body Politic (2005)

All primary and secondary literature will be provided at the beginning of the semester.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2017. Aktuelles Semester: WiSe 2018/19.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin