AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Countering the Depression: Media, Technology, and the Body in North American Culture in and around the 1930s - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250075
Semester SoSe 2017 SWS 2
Rhythmus jedes Semester Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 10:00 bis 12:00 wöch 3001 (PC-Pool)
Stockwerk: 2. OG


alttext alttext
Universitäts-Hauptgebäude - Unter den Linden 6 (UL 6)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Rienäcker findet statt     30
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Rienäcker, Simon
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Amerikanistik Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Bachelor of Arts  Amerikanistik Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( POVersion: 2008 )     -  
Bachelor of Arts  Englisch Zweitfach ( POVersion: 2008 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

This course attempts to delineate the relationship between media, technology, and the body in the Great Depression era in regard to mass culture and popular culture.

Were film musicals, the “dance craze,” swing music, or popular radio broadcasts a means of escaping from the everyday conditions of Great-Depression life? Can the body be conceptualized as a site of social and cultural order which significantly influenced, and was reversely influenced by mass culture and popular culture? And what role in particular does the gendering and racializing of bodies play in this era? Furthermore, in what ways are intersections of different categories like age, class, dis/ability, and sexuality embodied in different cultural practices and representations?

In order to answer these questions, we will engage with theories of social practices – a field that spans a diverse range of works by authors such as Pierre Bourdieu, Judith Butler, Michel Foucault, Bruno Latour, and others – and explore those theories as cultural theories. We will thus analyze our readings and materials on film, radio, music, and dance through notions of body and embodiment, performance and performativity, as well as agency and experience. We can finally ask with Benedict Anderson how the U.S. American nation was redefined within the collective imagination in the 1930s through a particular network of media, technologies, and bodies.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2017. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin