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Sounding out time - Detailseite

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Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 532837
Semester SoSe 2017 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist Es findet keine Online-Belegung über AGNES statt!
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer
Mo. 18:00 bis 20:00 wöch 24.04.2017 bis 17.07.2017  Pergamonpalais - 0.07 Georgenstraße 47 (GEO 47) - (Unterrichtsraum)   findet statt     20
Gruppe 1:
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Eriksen, Jacob , M.A. verantwortlich
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Archäologie u. Kulturwiss Monobachelor ( Vertiefung: Kulturwissenschaft; POVersion: 2006 )   -  
Bachelor of Arts  Kulturwissenschaft Kernfach ( POVersion: 2006 )   -  
Bachelor of Arts  Kulturwissenschaft Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Bachelor of Science  Kulturwissenschaft Zweitfach ( POVersion: 2006 )   -  
Bachelor of Arts  Kulturwissenschaft Zweitfach ( POVersion: 2006 )   -  
Bachelor of Arts  Kulturwissenschaft Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Bachelor of Science  Kulturwissenschaft Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Kulturwissenschaft
Inhalt
Kommentar

“Attentive to time (to tempo) and consequently to repetitions and likewise to differences in time, [the
rhythmanalyst] separates out through a mental act that which gives itself as linked to the whole: namely
rhythms and their associations. He does not only observe human activities, he also hears [entend] (in the
double sense of the word: noticing and understanding) the temporalities in which these activities unfold.”
Lefebvre, Henri: Rhythmanalysis: Space, Time and Everyday Life, Continuum: 2004, p. 88.
This seminar will focus on the relationship between sound and time. Three major themes will be addressed:
Sound as a model of time; time and the auditory in everyday life; time in the sonic arts.
How do we perceive, structure and think time? This question has especially been addressed by the french
philosophers Henri Bergson, Gilles Deleuze and Henri Lefebvre, but also Søren Kierkegaard, Friedrich
Nietzsche, Martin Heidegger, Albert Norman Whitehead has worked intensely in this field - many of them
using sound more or less explicitly as an approach to or exemplification of an understanding of time
developing concepts such as: rhythm, memory, recollection, becoming, process, continuity/discontinuity,
past/present/future, the moment, measured time, historical temporality, repetition/difference, and linear/
cyclical time.
We think we know what time is - until we are asked. By approaching the question of time through sound arts,
auditory cultures, and philosophy the aim of the seminar is to develop a manifold understanding of time in
sound and sound in time following texts from above mentioned philosophers as well as sound theorists
Christoph Cox, Eleni Ikoniadou, Veit Erlmann, Karin Bijsterveld and others.

Prüfung

schriftliche Hausarbeit, multimediale Präsentation

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2017. Aktuelles Semester: WiSe 2020/21.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin