Group 1: Menschenrechtsbildung im Englischunterricht mit Comics und Graphic Novels (Hirschfelder)
Im fremdsprachendidaktischen Diskurs finden sich seit einigen Jahren vermehrt Stimmen, die die Bedeutung des Themas Demokratiebildung hervorheben (für eine Übersicht siehe z.B. Schultze/Mihan (im Druck)). Dieses Seminar greift diese Impulse auf. Es verfolgt das Ziel, mit der Brille der Menschenrechtsbildung Englischunterricht im Themenfeld von Demokratiebildung und Global Citizenship Education zu verorten. Was bedeutet ein kinder- und menschenrechtlicher Ansatz für den (Fremdsprachen-)Unterricht? Theoretische Grundlagen für die Beantwortung dieser Frage bilden Überlegungen von Ricardo Römhild (2023) zur Notwendigkeit von „Languages of hope and advocacy“ und das Modell der fremdsprachigen Diskursfähigkeit (u.a. Hallet/Krämer 2024).
Ausgehend auch von theoretischen Überlegungen zum Thema Lesen bzw. Literatur im Englischunterricht fokussieren wir auf den Einsatz von Comics bzw. Graphic Novels. Wir schauen, inwiefern Multimodalität der Entwicklung von Visual Literacy Vorschub leisten kann, welche kinderrechtlichen Bezüge in ausgewählten Werken gefunden und wie diese Rechte im Unterricht sichtbar gemacht werden können.
Hinweis: Das Seminar wird zu großen Teilen in Präsenz stattfinden. Nur am 09.05. und 30.05. finden Videokonferenzen statt. Teilnehmer*innen berücksichtigen dies bitte bei der Semesterplanung.
Literaturauswahl: Hallet, Wolfgang & Krämer, Ulrich (Hrsg.) (2024): Kompetenzaufgaben im Englischunterricht. Grundlagen und Unterrichtsbeispiele. 4. Auflage. Hannover: Klett Kallmeyer.
Römhild, Ricardo (2023). Learning Languages of Hope and Advocacy –human rights perspectives in language education for sustainable development. Human Rights Education Review 6:1, 9-29. DOI: 10.7577/hrer.5192
Katrin Schultze/Anne Mihan (im Druck): Demokratiebildung im Fremdsprachenunterricht: Theoretische Perspektiven und praktische Umsetzung am Beispiel eines Projektes zum Debattieren im Englischunterricht. In: Achour, Sabine; Sieberkrob, Matthias; Pech, Detlef; Zelck, Johanna & Philip Eberhard (Hrsg.). Handbuch
Demokratiebildung und Fachdidaktik. Bd. 2: Fachperspektiven. Frankfurt/M.: Wochenschau Verlag, 224-234.
Anforderungen und Arbeitsleistungen
- regelmäßige und aktive Teilnahme (mind. 75% aller Sitzungen)
- Vorbereitung der einzelnen Sitzungen: Lektüre der bereitgestellten Literatur
- Verfassen einer Stellungnahme zum Thema „Comics/Graphic Novels im Englischunterricht“ (schriftlich oder als Audioaufnahme)
- Lektüre und Analyse eines Comics/einer Graphic Novel
- selbständige Planung und Durchführung einer Unterrichtsaktivität mit kinderrechtlichem Fokus zu diesem Buch im Kurs (Gruppenarbeit)
- ausführliches schriftliches Feedback zur Präsentation eines anderen Teams
MAP
Die Modulabschlussprüfung zu diesem Seminar ist eine mündliche Prüfung (20-25 min.)
Group 2: Picturebooks as vehicles for critical visual literacy in the secondary EFL classroom (Schultze)
Although picturebooks are both tremendously popular and deceptively complex, they have tended to be overlooked as a teaching resource for the EFL classroom, especially at the secondary level. Only recently have scholars pointed to their enormous potential for fostering 21st century skills such as critical thinking and multimodal literacy (Alter & Merse 2023).
In this seminar we will follow this path by learning to decipher the dual code of text and image that makes picturebooks so enticing and rich for interpretation. We will delve into their thematic, formal and aesthetic complexities and explore ways to make them fruitful for teaching intermediate and advanced English learners, always with an eye to 'critical visual literacy' (Newfield 2011). One or two sessions of the seminar will be devoted to 'wordless picture books', as the missing verbal dimension offers some particularly interesting learning opportunities for EFL learners (Honaker & Miller 2023).
Participants will be expected to do extensive reading, group work and presentations. The form of MAP for this seminar will be an oral examination.
Note: The seminar starts on 28 April. The session from 14 April will be covered by a reading assignment.
References & preparatory reading:
Alter, G. & Merse, T. (2023). Re-thinking Picturebooks for Intermediate and Advanced Learners: Perspectives for Secondary English Language Education. Tübingen: Narr.
Honaker, J. D. & Miller, R. T. (2023). Wordless but not silent: Unlocking the power of wordless picture books. TESOL Journal 15, e721. https://doi.org/10.1002/tesj.721
Newfield, D. (2011): From visual literacy to critical visual literacy: An analysis of educational materials. English Teaching Practice & Critique 10(1), 81-94. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ935564.pdf
Group 3: Critical Race Literacy in Textbook Analysis (Mihan)
Textbooks belong to the most important and frequently used learning and teaching materials in the EFL (English as a Foreign Language) classroom; they have been termed “guardians” (‘Hüter’) of cultural meaning (Grawan 2014: 4). In this seminar, we will investigate what kinds of racial – and racist – cultural meanings are transported in EFL textbooks that are currently used in Berlin schools, and how this is accomplished.
We will establish a common, theory-based ground of what we mean by “race”, racism and an anti-racist perspective. Core texts from Critical Race Theory, Critical Whiteness Studies and Rassismuskritik will be our background readings for this. Furthermore, we will look into various approaches to and methods of textbook analysis, including existing examples from this research field. Insights as to the potential and possible shortcomings of these methods will be systematized in order to allow you to make an informed decision on which method you will use for your own small-scale textbook analysis to be presented in class. You will use the results of your analysis as a stepping stone for designing alternative textbook tasks and materials that are critical of racist structures and knowledges, and allow users of the textbooks to reveal and reflect on racisms in the public sphere as well as their own everyday experiences.
The MAP (Modulabschlussprüfung) for this seminar will be an oral exam.
Sources:
Grawan, Florian (2014). Impliziter Rassismus und kulturelle Hegemonie im Schulbuch? Rassismuskritische Analyse und objektivhermeneutische Rekonstruktion. Eckert.Working Papers 2014/2. Web.
Group 4: Exploring Whiteness in the German EFL Classroom (Roering)
In class we will explore the role whiteness plays in teaching in the EFL-classroom. This exploration will be part of a broader reflection of the categories race and class in the context of teaching English as a foreign language and teachers’ professionalization.
We will discuss seminal texts from critical whiteness theory by thinkers such as Richard Dyer and bell hooks. Primary sources such as excerpts from Claudia Rankine’s Citizen and the film Get Out (2017) will help us grasp the concepts discussed there. We will apply these readings to discussing in which ways whiteness is manifested and negotiated in the German EFL-classroom and reflect our own roles as teachers in these processes of manifestation and negotiation.
We will research contemporary narratives and experiences in order to view specific strategies of decentering whiteness in the classroom and devise our own set of actionables to contribute to an inclusive learning experience.
Participants will be expected to do extensive reading, group work and presentations. The MAP (Modulabschlussprüfung) for this seminar will be a short term paper.
Notes: This class is open to all eligible students and particularly suitable for students who wish to explore and critically reflect their position as white teachers.
Note: The seminar starts on the 2nd of May. The session on April 25th will be covered by a reading assignment.
References:
- Dyer, Richard. “On the Matter of Whiteness.” White. New York: Routledge, 2005. 1-40.
- bell hooks. “Representations of Whiteness in the Black Imagination.” Black Looks: Race and Representation. New York and London: Routledge, 2015. 165-78
Group 5: Language Classroom Research (Kos) This course is designed to enable participants (a) to gain basic knowledge and understanding of some approaches to language classroom research and (b) to gain experience in practical issues associated with language classroom research. Topics will include:
- Philosophical, theoretical, and ethical stances - Formulating research questions for language classrooms - Data collection – what? classroom interaction and learning, teacher and students‘ perspectives, language competencies - Data collection – how? audio and video recording, interview, questionnaire, classroom observation, pre-and post-test, field notes - Data analysis and interpretation
Learning outcomes
By the end of this course, students will:
- be aware of a range of classroom research data collection and data analysis methods - be aware of a range of issues specific to classroom research, e.g. „when the teacher is the researcher“ - analyze classroom data and interpret the findings
The course will guide the student’s term papers, for which they are asked to design a “hypothetical” language classroom research project.
Group 6: Decolonial Textbook Analysis (Dengler) English language education has a complex history, deeply rooted in colonialism. Even today after most explicit forms of colonialism have ended, English, as a global language, and English language teaching (ELT) reproduces colonial ideologies and beliefs all around the world. Textbooks, in particular, shape learners’ worldviews by conveying dominant narratives, thereby legitimising, consolidating, and perpetuating colonial knowledge systems and existing power structures. In this course, we therefore critically analyse ELT textbooks through a decolonial lens. In this course, we will – Get an overview of (de)coloniality in ELT today. – Explore methodologies for textbook analysis. – Conduct and present own small analyses of selected textbook pages. – Develop ideas for creating more decolonial materials. Active participation, group work and presentations will be expected from the participants. The MAP (Modulabschlussprüfung) for this seminar will be an oral exam.
Group 7: Content and Language Integrated Learning – Theorie und Planung des englischsprachigen Sachfachunterrichts (Erdenebat)
Der Bilinguale Unterricht (BU) findet seinen Anfang im Nachklang des deutsch-französischen Vertrags von 1963, der die Aussöhnung der beiden ehemals verfeindeten Staaten intendiert. Inzwischen hat sich das Englische als die meistverwendete Sprache des BU etabliert, und in der aktuellen Fachliteratur wird der BU mit dem europäischen Konzept Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Verbindung gesetzt.
Mittlerweile ist der bilinguale Sachfachunterricht bzw. CLIL weit mehr, als nur die Sprache des „Nachbarn“ verstehen und anwenden zu können. Mit der Internationalisierung rückt der Bedarf sowie die Notwendigkeit, Fachwissen selbstwirksam in einer Zweit-/Fremdsprache verstehen und ausdrücken zu können, in den Vordergrund. Diese Anforderungen betreffen sowohl unmittelbar die Bildung der Schülerinnen und Schüler als auch die Ausbildung der angehenden Lehrerinnen und Lehrer.
Das CLIL-Seminar unterteilt sich in zwei Abschnitte: Im ersten Teil werden Sie die Fundamente der CLIL-Didaktik, wie Ziele, Prinzipien und Leitlinien, ergründet und erarbeitet. Im zweiten Teil werden Sie in Kleingruppen und unter Anleitung eine konzeptionelle CLIL Unterrichtsreihe (in Bezug auf Ihr Haupt-/Nebenfach wie Mathematik, Physik, Geschichte, Erdkunde etc.) erstellen und präsentieren. Ziel des Seminars ist es, dass Sie eine theoretische Grundbildung zum CLIL erhalten sowie mit den erlangten Grundfertigkeiten in der Lage sind, eine CLIL Unterrichtsreihe didaktisch fundiert planen zu können. Diese Fertigkeiten sollen Ihnen u. a. ermöglichen, eine (zweit-/fremd)sprachsensible Perspektive zur Didaktik Ihres Haupt-/Nebenfaches einnehmen zu können.
Die Prüfungsleistung in diesem Seminar ist eine 7-8-seitige wissenschaftliche Hausarbeit, die benotet wird.
|