AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Negotiating Identities in Eighteenth-Century Fiction (Part 1) - Detailseite

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250014a
Semester SoSe 2025 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich Zentrale Abmeldefrist    01.02.2025 - 30.09.2025    aktuell
Zentrale Frist    01.02.2025 - 09.04.2025   
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Do. 10:00 bis 12:00 wöch 17.04.2025 bis 17.07.2025  1.601 (Seminarraum)
Stockwerk: 6. OG


alttext alttext
Doro24 Universitätsgebäude am Hegelplatz - Dorotheenstraße 24 (DOR 24)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Schwalm findet statt     15
Gruppe 1:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Schwalm, Helga , Prof. Dr. phil.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Englisch Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2017 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

SE I: Negotiating Identities in Eighteenth-Century Fiction

SE II: Female Identities in Frances Burney’s Novels

 

This module combines two seminars both addressing questions of identity in eighteenth-century fiction. In this age of economic and social dynamics (“modernization”), of the enlightenment and sentimentalism, the newly emerging genre of the novel negotiated manifold issues pertaining to identity such as individuals’ identity by birth or by marriage, gender identities, social status and performance, the formation of a socially acceptable identity through education, identity confusion, our sense of self and moral self-consciousness, and so forth. Significantly, women came to the fore, and perhaps like no other, Frances Burney’s novels – still very readable and enjoyable today – pursue the question of female identity often under threat.

The two seminars are designed to intertwine thematically, but each can also be taken individually. Seminar I offers more of a glimpse of the diversity of literary negotiations of identity, while Seminar II undertakes to study two novels by Frances Burney in close detail.

 

Primary Reading Seminar I:

  • Samuel Richardson: Pamela; or: Virtue Rewarded (1740)
  • Henry Fielding: The History of Tom Jones, a Foundling (1749)*
  • b.a.

 

*Fielding’s novel is rather long. Advice on which chapters to focus on and what to possibly skip will be given at the beginning of term.

 

Primary Reading Seminar II:

  • Frances Burney: Evelina: Or The History of A Young Lady's Entrance into the World(1778)
  • —. Cecilia: Or, Memoirs of an Heiress. London (1782)

 

Please obtain your own copies of these novels.

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 1 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2025 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin