AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Religionspädagogisches Seminar: The Theory and Practice of Religious Education in Europe: A Comparative and Critical Approach (MEd RP2/D/E; HS – H 250/252/490/650/651/655; MRC BM4/VM4a/VM4b/BM5/VM5a/VM5e/FM6) - Detailseite

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 60505
Semester SoSe 2025 SWS 2
Rhythmus Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache deutsch-englisch
Belegungsfrist Es findet keine Online-Belegung über AGNES statt!
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Di. 16:00 bis 18:00 wöch 306 (Seminarraum)
Stockwerk: 3. OG


alttext alttext
Burg26 Institutsgebäude - Burgstraße 26 (BU26)

Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Simojoki ,
Pally
findet statt    
Gruppe 1:
 


Zugeordnete Personen
Zugeordnete Personen Zuständigkeit
Simojoki, Henrik , Prof. Dr.
Pally, Marcia , Prof. Dr.
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Theologische Fakultät, Praktische Theologie mit Schwerpunkt Religionspädagogik
Inhalt
Kommentar

We will study the systems of religious education (RE) at schools across Europe and in the United States in order to identify their underlying values, cultural assumptions, and histories. The class will compare various systems, developing an analytical typology in order to discuss their effectiveness relative to goals and transparency relative to values. We will discuss how one uncovers one’s own cultural assumptions and how to understand others. Questions to be addressed include: identification of “religious” and “secular” values, the assumptions underlying the distinction, the legal framework for religious education, the role of the state, parents, and faith-community in RE, dealing with religious diversity, and the content and purposes of RE classes.

Literatur

Martin Rothgangel et al. (Eds.). Religious Education at Schools in Europe. Vol. 1-6. Vienna: V&R, Pierre Bourdieu, Jean-Paul Williame, Charlene Tan, among others.

Further readings on Moodle.

Bemerkung

Bitte melden Sie sich ab dem 24.3. rechtzeitig vor der konstituierenden Sitzung am 15.4. über Moodle an (Zugangsschlüssel: RelEdEU).

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 19 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2025 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin