AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Research Design Learning – From Research Idea to Research Publication within New Area Studies Research Design Learning – Von der Forschungsidee zur Publikation in New Area Studies - Detailseite

Grunddaten
Veranstaltungsart Research-Design-Learning Veranstaltungsnummer 53733
Semester WiSe 2024/25 SWS 2
Rhythmus jedes 2. Semester Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Zentrale Nachfrist    14.10.2024 - 17.10.2024    aktuell
Zentrale Frist    01.07.2024 - 09.10.2024   
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Fr. 10:00 bis 14:00 14tgl./1 25.10.2024 bis 07.02.2025  315 (Seminarraum)
Stockwerk: 3. OG


alttext alttext
Inv118 Edison-Höfe - Invalidenstraße 118 (I 118)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Leitsystem im Außenbereich Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt     30
Gruppe 1:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Fleschenberg dos Ramos Pineu, Andrea verantwortlich
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Asien-/Afrikastudien Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2021 )   -  
Master of Arts  Global History Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2020 )     -  
Master of Arts  Global Studies Programme Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2016 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Asien- und Afrikawissenschaften
Inhalt
Kurzkommentar

Blockseminar, zweiwöchentlich (alternierend mit RDL-Kurs im Master)

Kommentar

This RDL course will provide students with an in-depth training on research design processes and key skills, being composed of (1) specific, interactive skill-training sessions with inputs and exercises provided by the faculty team; as well as (2) multiple mentoring / reflection spaces to discuss and present the various stages of conceptualizing, developing, presenting and peer-reviewing student research projects on self-selected case studies. The final component is (3) the “Museum Walk” where students present their research design or work in progress in a poster format while the remaining participants serve as discussants and provide constructive feedback (either as part of an IAAW Study/Research Day or a similar event, to be confirmed later on).
Following a New Area Studies approach (see Knorr et al. 2022, Fleschenberg/Baumann 2020, Houben 2013), we will thus prepare for, reflect up on as well as discuss the following important steps in a research design as well as subsequent knowledge production process:
• from research idea to research question,
• identifying and reviewing the state of the art,
• making theory work / operationalising concepts,
• negotiating research ethics,
• selecting and triangulating methods,
• data and time management,
• presentations skills,
• Do’s and Don’ts in Academic Writing,
• Do’s and Don’ts in Dissemination of Findings, with a particular focus on academic publishing (drafting a publication strategy, identifying publishing formats and outlets, Open Access formats, copy rights, navigating peer review and copy-editing processes).

Prüfung

Portfolio: Mindmap, annotated bibliography, poster with research design and subsequent presentation (either as part of an IAAW Study/Research Day)

Zielgruppe

Open for students from:  MA Global History, MA Global Studies, MA Research Training in Social Sciences, MA International Relations, MA Gender Studies (with adjusted ECTS requirements and thus portfolio assignments if required)

 

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 8 mal im Vorlesungsverzeichnis WiSe 2024/25 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin