AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

The Female Gothic - Detailseite

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250005GS
Semester SoSe 2024 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich Zentrale Abmeldefrist    01.02.2024 - 30.09.2024    aktuell
Zentrale Frist    01.02.2024 - 10.04.2024   
Wichtige Änderungen

Bitte die aktuelle Zeit und den Raum unter folgendem Eintrag prüfen:
Agnes-Veranstaltungsnummer 5250005

Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Do. 12:00 bis 14:00 wöch     findet statt     5
Gruppe 1:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Alex, Charlotte
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )     -  
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2017 )     -  
Bachelor of Arts  Englisch Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )     -  
Bachelor of Arts  Englisch Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2017 )     -  
Bachelor of Arts  Geschl.stud./Gender Stud. Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Bachelor of Science  Geschl.stud./Gender Stud. Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Programmstudium-o.Abschl.  Geschl.stud./Gender Stud. Programm ( POVersion: 1999 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Zentrum für Transdisziplinäre Geschlechterstudien
Inhalt
Kommentar

Female Gothic novels of the late 18th and early 19th century have been described as a literary form of “feminine radical protest” in a time during which writing and publishing was a domain reserved for a small, male elite. Common tropes of domestic horror, female sexuality, economic disenfranchisement and ghostly maternity point towards a structural literary exploration of the historical reality of women’s experiences within patriarchal society a century before the first feminist movement in the Global North at the turn of the 20th century.

Yet, what do we actually mean when we speak of ‘the Female Gothic’, and where did the term originate? Regarded as a pivotal turning point for feminist literary studies when first coined in the 1970s, in recent years the term’s usefulness has come into question, as scholars point out how its use is often essentialising and works to reinforce gendered stereotypes rather than deconstructing them.

In this seminar, we will investigate the literary history of the Female Gothic, both in its production and its academic reception, in order to understand the political implications of literary scholarship. Beginning with classic examples of the genre by writers such as Ann Radcliffe and Charlotte Brontë, we will move on to more contemporary forms of the genre by writers such as Vernon Lee, Daphne du Maurier, Shirley Jackson, Toni Morrison, and others to understand how the definition of the genre has evolved to incorporate questions of class, race, empire and gender and sexuality. Throughout the seminar, we will return to the question, “how to define the Female Gothic?” and think about how our own scholarship impacts the term’s definition.

Prüfung

M4 + M6: HA

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 5 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2024 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin