Gruppe 1: „Teaching English in the Age of AI - Challenges and Opportunities“ (N.N.)
In this seminar we will examine the impact of recent and very recent technological developments on our work and role as teachers of English. Against the background of concepts such as media literacy, information literacy, tool literacy, AI literacy and critical literacy we will explore how teachers and schools are developing new teaching concepts, new assessment ideas and new communication strategies to keep pace with the development and adapt to the conditions of the digital age. A particular focus will be on the use of artificial intelligence tools in teaching and the various questions that have arisen through the recent broad accessibility of AI-tools like ChatGTP for teachers and learners.
Based on these topics and considerations your research projects will focus on the various new challenges and opportunities resulting from AI-tools, e.g. ways of promoting ‘prompt-tuning skills’ with your students, analysing the impact of AI on traditional ideas of ‘Leistungsmessung’, designing teacher training programs, exploring the opportunities of ITS (intelligent tutoring systems) for differentiated teaching, analysing AI-human co-creation processes or analysing AI-based lessons to name but a few. The informed use of AI tools for these projects is welcome.
Gruppe 2: „Leistungsbewertung im kommunikativen Fremdsprachenunterricht“ (Klimczak) Leistungsbewertung im Unterricht ist immer ein Vabanquespiel zwischen Sachnorm sowie sozialer und individueller Bezugsnorm. Leistungsbewertung wehrt sich stets gegen den Vorwurf der Subjektivität und Ungerechtigkeit und strebt nach Vergleichbarkeit, Transparenz und Fairness. Aber wie stellt man das als Lehrkraft im kommunikativen Fremdsprachenunterricht an? Wie wird man den unterschiedlichen Lernenden bei der Beurteilung ihrer Leistungen gerecht? Welche Umsetzungsmöglichkeiten gibt es, dem Streben nach differenzierenden und individualisierenden Lernarrangements im Englischunterricht auch bei der Bewertung von mündlichen und schriftlichen Schüler*innenleistungen Rechnung zu tragen? Diese und andere Fragen werden im Seminar vor der Grundlage der fachdidaktischen Theoriebildung mit Blick auf die Unterrichtspraxis diskutiert.
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