AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Global Economic Inequality. A History of Knowledge about the Gap between Rich and Poor in the Twentieth Century - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Masterseminar Veranstaltungsnummer 51434
Semester WiSe 2020/21 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich
Veranstaltungsformat Digital

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 12:00 bis 14:00 wöch von 04.11.2020      findet statt     8
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Römer, Felix , Dr.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  European History Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Master of Arts  European History Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )     -  
Master of Arts  Geschichtswissenschaften Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2016 )     -  
Master of Arts  Geschichtswissenschaften Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )     -  
Master of Arts  Geschichtswissenschaften Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2018 )     -  
Master of Arts  Mod. Europ. Geschichte Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Master of Education (BS)  Geschichte 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Master of Education (GYM)  Geschichte 1. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Master of Education (GYM)  Geschichte 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Master of Education (ISG)  Geschichte 1. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )     -  
Master of Education (ISG)  Geschichte 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )     -  
Master of Education (ISS)  Geschichte 1. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Master of Education (ISS)  Geschichte 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )     -  
Programmstudium-o.Abschl.  Geschichte Programm ( POVersion: 1999 )     -  
Programmstud.-o.Ab.Prom.  Geschichte Programm ( POVersion: 1999 )     -  
Programmstud.-o.Abschl.MA  European History Programm ( POVersion: 1999 )     -  
Programmstud.-o.Abschl.MA  Geschichte Programm ( POVersion: 1999 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Philosophische Fakultät, Institut für Geschichtswissenschaften
Inhalt
Kommentar

Global economic inequality is one of the most hotly debated political issues of our time, and the surge in media attention and political interest in this topic in recent years has demonstrated the importance of statistical knowledge as a key element in academic and public discourse on this and related subjects. Statistical knowledge on income and wealth distribution has shaped and has been shaped by cultural images of society, intellectual ideas about social justice, and redistributive politics.

Statistics represent social constructs that are contingent on changing political contexts, popular perceptions, and methodological choices that can render selected social phenomena or groups more visible in the public eye while obscuring others. The current preoccupation with the wealthiest top one per cent, for example, has often distracted from widening disparities in the middle and elsewhere in the income spectrum. Understanding the making of this knowledge thus offers fresh insights into key contemporary debates about social class divisions, the political economy at large, and questions of global justice. While public discourse on these and other issues have attracted much scholarly attention, historians have seldom delved deeper into the underlying statistical knowledge.

This course aims to historicise the production and circulation of statistical knowledge about poverty, income and wealth distribution and explore its place in modern political culture in the the latter half of the twentieth century. Particular emphasis will be placed on the United Kingdom, but the course will also look at case studies from other world regions and incorporate international organisations as social spaces where transnational concepts and statistics of global inequality have been developed.

The course will draw on a broad range of sources from archival records to the contemporary social science literature and will approach the subject from various disciplinary angles. In particular, it will introduce students to the history of knowledge as an emerging historical sub-discipline and, more specifically, the current interdisciplinary research on poverty and inequality knowledge that has attracted an increasing number of scholars in recent years.

Literatur

Pedro Ramos Pinto and Poornima Paidipaty (eds.), Special Issue: 'Measuring Matters‘, History of Political Economy 52 (2020), 3.

Jim Tomlinson, 'Distributional Politics: The Search for Equaliy in Britain since the First World War‘, in Pat Hudson and Keith Tribe (eds.), The Contradictions of Capital in the Twenty-First Century (Newcastle, 2016), pp. 167-191.

Alexander Nützenadel and Daniel Speich Chassé (eds.), Special Issue: ‚Global Inequality and Development after 1945‘, Journal of Global History 6 (2011).

Christian Olaf Christiansen and Steven L. B. Jensen (eds.), Histories of Global Inequality. New Perspectives (Basingstoke, 2019).

Alice O’Connor, Poverty Knowledge. Social Science, Social Policy, and the Poor in Twentieth-Century U.S. History (Princeton, 2002).

Bemerkung

Ausgleichsberechtigte Studierende wenden sich zur bevorzugten Platzvergabe per E-Mail mit einem Nachweis der Ausgleichsberechtigung an die Studienkoordinationsstelle Geschichte. Ausschlussfrist für die Geltendmachung von Ausgleichsberechtigungen ist der letzte Tag der zentralen Frist, 16 Uhr. Textnachrichten in AGNES werden hingegen nicht gelesen!

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2020/21. Aktuelles Semester: SoSe 2025.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin