AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Photofiction: History and Theory in the American Scene - Detailseite

  • Funktionen:
  • Online Belegung noch nicht möglich oder bereits abgeschlossen
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 533636
Semester SoSe 2020 SWS 2
Rhythmus Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist - Eine Belegung ist online erforderlich
Wichtige Änderungen

This seminar will be offerd as a web-seminar. Details to follow.

Veranstaltungsformat Digital

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mo. 14:00 bis 16:00 wöch 04.05.2020 bis 13.07.2020  3.30 (Seminarraum)
Stockwerk: 3. OG


alttext alttext
Pergamonpalais - Georgenstraße 47 (GEO 47)

Außenbereich nutzbar Innenbereich nutzbar Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt    
Gruppe 1:
Zur Zeit keine Belegung möglich


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Witt*, Andrew , Dr.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Kunst- und Bildgeschichte Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Bachelor of Arts  Kunst- und Bildgeschichte Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )     -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät, Institut für Kunst- und Bildgeschichte
Inhalt
Kommentar

This special seminar will address the history of modern photography through the lens of fiction. The seminar will feature a wide range of projects and works from the photobook to the individual print, magazine work to the film essay. The course is propelled by the following question: what can be achieved by turning to fiction as a lens through which to view American photographic history anew? The work of Lewis Hine, Walker Evans, Maya Deren, Robert Frank, Roy DeCarava, Diane Arbus, Allan Sekula, Carrie Mae Weems, Vivian Maier, John Divola, Arthur Jafa, and Agnès Varda will be addressed throughout the duration of the course. The work of these artists will be read alongside key texts in contemporary photographic theory, from Saidiya Hartman to Abigail Solomon-Godeau, Allan Sekula to Nathalie Léger.

In addition to giving students a base knowledge of the history of modern photography, the goals of this course are three-fold. First, students will develop skills in description and close looking. Second, students will learn to translate this close observation into effective verbal expression both oral and written. Finally, students will develop dexterity in navigating the relationship between the formal components of an image and its cultural, historical, and political significance. This will allow students to better articulate their own opinions, thoughtfully critique the arguments of others, and critically consider the ways in which images and arguments encountered in our own time inflect and interject in ideological categories that we often accept as simply given.

Prüfung

Hausarbeit

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2020. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin